SAP en Microsoft maken vandaag bekend vanaf juni 2006 Duet Software for Microsoft Office and SAP te gaan leveren. Deze aankondiging volgt twaalf maanden na de bekendmaking van de plannen voor 'Project Mendocino', de werktitel van het nieuwe product. Met Duet Software kunnen gebruikers vanuit Microsoft Office 2003-applicaties sneller en gemakkelijker werken met SAP bedrijfsprocessen en -gegevens. Bijna honderd gezamenlijke klanten en partners, waaronder Atmel, Infosys en Essent, hebben vanaf eind 2005 de software uitgeprobeerd en beoordeeld. Microsoft en SAP geven aan dat zij de mogelijkheden van Duet dit jaar verder gaan uitbreiden en dat zij in de tweede helft van 2006 extra bedrijfsscenario's op de markt brengen.
Met Duet krijgen eindgebruikers vanuit de vertrouwde Microsoft Office-omgeving direct toegang tot hun SAP bedrijfsprocessen en -gegevens. Doordat zij zo eenvoudiger en flexibeler toegang krijgen tot de functionaliteit van SAP applicaties kunnen bedrijven processen beter volgen en besluitvorming verbeteren. Hierdoor besparen bedrijven tijd en geld. Daarbij kunnen gebruikers vanuit een vertrouwde omgeving werken die snel kan worden ingezet en waarvoor nagenoeg geen training nodig is.
Bijna honderd klanten en partners deden mee aan het Duet preview-programma. Onder hen ook Essent. "Nu is het een uitdaging om informatie en bedrijfsprocessen soepel in de organisatie te presenteren", aldus Léon Smits, Information Manager Headquarters, van Essent. "De naadloze samensmelting van onze Microsoft-omgeving en SAP omgeving door Duet, verlaagt deze drempel."
Meer transparantie en ‘compliance’
Duet biedt organisaties en medewerkers aanzienlijke toegevoegde waarde en meer controle. De eerste scenario's omvatten:
* Budget monitoring: managers hebben probleemloos toegang tot de financiële gegevens die zij nodig hebben om beter onderbouwde beslissingen te nemen.
* Time management: medewerkers leggen werk en declareerbare uren vast in Microsoft Outlook en synchroniseren en updaten Outlook-afspraken automatisch met mySAP ERP.
* Verlof management: medewerkers dienen zelf met Outlook verlofverzoeken in en begeleiden het proces van goedkeuring door het management. Hierdoor kunnen gegevens tussen de desktop en mySAP ERP worden gesynchroniseerd en is het gemakkelijker procedures te volgen.
* Organisatie management: medewerkers en managers krijgen vanuit de vertrouwde Outlook-omgeving toegang tot organisatie-informatie en HR-gerelateerde taken.
Uitgebreide product roadmap
In de tweede helft van 2006 gaan SAP en Microsoft twee 'value packs' aanbieden voor Duet, met extra bedrijfsscenario's, verbeterde platformmogelijkheden en verschillende talenversies. De 'value packs' maken vijf extra scenario's vanuit mySAP ERP en applicaties voor CRM en SRM uit de mySAP Business Suite beschikbaar in Microsoft Office 2003. Deze scenario's richten zich op personeelswerving, dienstreizen, het maken van analyses en het beheren van in- en verkoopactiviteiten. Dit vergroot de selfservicemogelijkheden voor medewerkers en managers. Bovendien verbetert het de operationele efficiëntie en bespaart het kosten. De 'value packs' zijn geschikt voor komende versies van mySAP ERP en de 2007-editie van Microsoft Office System. Duet is in de tweede helft van 2006 beschikbaar in het Engels, Frans, Duits, Portugees, Spaans en Japans.
Microsoft en SAP ontwikkelen Duet gezamenlijk en zullen het gezamenlijk verkopen, op de markt brengen en ondersteunen. Vandaag start een gezamenlijke marketingcampagne, met onder meer wereldwijde advertenties in toonaangevende businessbladen en een gezamenlijke website (www.duet.com). Op deze website kunnen gebruikers meer informatie vinden over het product. Daarnaast start vanaf 13 juni een gezamenlijke roadshow langs dertien steden. Donderdag 15 juni vindt deze roadshow plaats in Grand Hotel Karel V te Utrecht.