In vrijwel elke mkb-organisatie is ict niet langer een luxe, maar noodzaak. De gehele administratie, het klantenbestand, de boekhouding, alles wordt uitgevoerd en beheerd met ict-middelen. In de meeste van deze bedrijven is de ict-omgeving meegegroeid met de organisatie. Pc’s en servers worden aangeschaft wanneer de oude kapot gaat of als er een nieuwe medewerker bij komt. Vrijwel nooit is er een eenduidig securitybeleid. Beheer gebeurt als het zo uitkomt of hoognodig is, maar niet volgens een vooropgesteld plan. En alsof dat niet al verwarrend genoeg is, hebben de meeste mkb-ers ook nog eens contracten met verschillende leveranciers, waardoor volstrekt onduidelijk is waar welke verantwoordelijkheid ligt.
Dit schreeuwt om een professionaliseringsslag. Maar hoe maak je die als je geen of slechts een hele kleine ict-afdeling hebt? Geheel of gedeeltelijk uitbesteden aan een grote outsourcer is voor de meeste mkb-ers domweg te duur. Bovendien bestaat de terechte angst om voor zo’n groot bedrijf slechts een hele kleine klant te zijn, een nummer dat ergens achteraan in de rij staat. Gaat de ondernemer echter in zee met de automatiseerder op de hoek, dan komt hij uiteindelijk toch weer meerdere leveranciers tegen, want vaak moet dat bedrijf ook weer extern personeel inhuren. Bovendien kan een kleine automatiseerder vaak maar een beperkt aantal merken en producten leveren, waardoor de keuzevrijheid ernstig wordt beperkt.
Een one-stop-shop voor middelgrote bedrijven is dé oplossing. Een dienstverlener waar een mkb-er met vijftig man personeel geen nummer is, maar een bedrijf met een gezicht. Een dienstverlener die betrokken is en tegelijkertijd hoogwaardige kennis biedt. Betrokkenheid en professionaliteit. Het is mij een raadsel waarom er maar zo weinig partijen zijn die deze combinatie bieden. Of zal dat komen doordat dat toch moeilijker is dan het lijkt?
Gerard Albers
Business Manager Medium Enterprises Telindus Nederland