De heilige graal voor de ict-branche lijkt ‘alleen betalen voor wat je gebruikt’ te zijn, zeker als het gaat om de zware automatisering. Er doemen dan vergelijkingen op met nutsbedrijven – waterleiding, elektriciteit – en bijbehorende gewichtige benamingen zoals ‘utility computing’. Niet méér betalen dan wat je gebruikt, tegen voorspelbare tarieven. De klant weet dan ook waar hij qua kosten aan toe is. Een andere manier om die kosten in de hand te houden is het bewandelen van de omgekeerde weg: de ‘flatrate’. Een vast bedrag per maand, ongeacht het gebruik. Bekend van de internet providers, die er overigens voor de zekerheid wel een ‘fair use’-policy op na houden. Het mag natuurlijk niet te bont worden.
Deze flatrate-aanpak zien we nu ook op de printermarkt, of beter gezegd de printmarkt. Een flatrate heeft duidelijke voordelen voor de eindgebruiker. Hij betaalt een vast bedrag per maand voor een bepaalde periode, bijvoorbeeld drie jaar. Interessant is welke clausule de aanbieders opnemen als ‘fair use’. Er zijn aanbieders die duidelijke restricties stellen, maar er zijn ook leveranciers die geen beperkingen opnemen, zodat je dus zoveel kunt printen als je wilt. De klant vindt het prima, maar wat betekent dit nu voor de resellers? In geval van een flatrate-contract sluit de printerleverancier immers het contract af met de eindgebruiker. Er moet echter natuurlijk nog wel een printer worden geleverd en dat doet de dealer, zoals altijd, op basis van koop, huur of lease. De eindgebruiker verplicht zich, voor de duur van een bepaalde periode, om een vast bedrag per maand te betalen voor de verbruiksmaterialen. Als het goed is, maakt het daarbij ook niet uit hoe zwaar een pagina bedrukt wordt.
De leverancier neemt het incassorisico en de logistiek van de reseller over. Een dealer kan zijn klant dan laten kiezen uit diverse volumepakketten, ongeacht het daadwerkelijke tonerverbruik. De voordelen voor de reseller zijn dan ook dat hij géén logistieke handling meer heeft en géén financieel risico loopt. Voorspelbare prijzen kunnen we ook nog op een andere manier realiseren: een vaste prijs per afdruk. Dan betaal je echt voor het gebruik, ongeacht de aanschafwijze.
In een markt waar de prijzen van de hardware onder voortdurende druk staan moeten wij – leveranciers én resellers – het zoeken in service. En die kunnen we nu bieden met bovengenoemde kostenmodellen.
Korstiaan van Kleef,
sales en marketing director Oki Printing Solutions