Opleidingscoördinatoren hebben weinig kennis van open standaarden en open source software. Dat blijkt uit onderzoek van software platform Holland Open onder 48 opleidingscoördinatoren van ict-gerelateerde hbo- en wo- opleidingen in Nederland.
Slechts twee van de ondervraagde coördinatoren konden zowel een open standaard als drie open source projecten noemen. Holland Open vindt het studenten niet aan te rekenen dat ze weinig van open source weten als opleidingscoördinatoren niet de kennis hebben om het bij te brengen. Het softwareplatform vindt daarom de resultaten van het onderzoek zorgelijk. Volgens tweederde van de respondenten wordt de studenten tijdens de opleiding wel geleerd wat de term open standaarden inhoudt. Toch kan slecht 25 procent concreet een naam van een docent en een module noemen. Aan open source software wordt minder aandacht besteedt; volgens 62,5 procent van de coördinatoren leren de studenten tijdens de opleiding wat het inhoudt. Ook hier kan slechts een vierde daadwerkelijk een voorbeeld noemen van een docent en module.