Vandaag gaat marQit, dat vraag en aanbod in de ICT-markt bij elkaar brengt, officieel van start op de beurs TINE in de RAI. Het doel van marQit is ICT-beslissers te ondersteunen tijdens hun oriëntatie op en selectie van ICT-oplossingen, om zo de juiste keuze te kunnen maken. marQit is ontstaan uit het eerdere Want2manage, dat de niche-labels Independenttool, SourcingCenter en WishUmobile verenigde.
Bij bedrijven en organisaties ontstaat een steeds grotere behoefte om de bedrijfsprocessen breed te ondersteunen met (ICT-) producten en diensten. Door de breedte van het aanwezige aanbod is het van essentieel belang dat de vanaf het begin de juiste keuzes worden gemaakt, om een ‘mismatch‘ te voorkomen.
Roderick Wijsmuller, directeur van marQit: “Je zou ons een zakelijke datingsite voor de ICT-markt kunnen noemen. We hebben alles in huis om de vraagkant te helpen een goede keuze te maken uit het continu groeiende aanbod. Onze activiteiten zijn erop gericht het leven van de ICT-beslissers makkelijker te maken en door de manier waarop we dat doen ontstaat er voor de leveranciers ook een grote meerwaarde.”
Hulp bij oriëntatie en selectie
Tijdens de verschillende fasen in het oriëntatie- en selectietraject biedt marQit ondersteuning. De website www.marqit.nl en de onderliggende websites bieden per deelmarkt nieuws, onderzoeks- en marktgegevens en een uitgebreide bibliotheek, waar onder meer honderden case studies te vinden zijn. Bij het vergaren van initiële informatie en inspiratie draagt marQit zo al een schat aan kennis over en helpt het organisaties bij het bepalen van de behoefte aan specifieke ICT-oplossingen.
Op de site staan oriëntatietesten die ICT-beslissers helpen te bepalen welke aanbieder het beste bij hen past op basis van hun bedrijfsprofiel. Door het doorlopen van een selectietraject wordt een shortlist van aanbieders samengesteld, gekoppeld aan de eisen en wensen. Beide online middelen helpen op die manier om het keuzeproces te versnellen.
Inzicht in de markt
Om er voor te zorgen dat afnemers en aanbieders op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen binnen de ICT-markt, voert marQit regelmatig onderzoeken uit naar de steeds veranderende marktbehoefte.
Eveneens organiseert marQit verschillende vakinhoudelijke evenementen rond specifieke thema’s, zoals het Tooling Event (15 november 2006) en het Nationaal Mobility Event (17 januari 2007), waar naast uitgebreide business cases ook een ‘live’ ontmoetingsplaats tussen aanbieders en eindgebruikers wordt geboden.
Gekwalificeerde leads, gericht aanbieden
Aanbieders van oplossingen kunnen zich aansluiten bij het onafhankelijke marQit-platform dat vraag en aanbod aan elkaar koppelt. Dankzij diverse online- en offlineproducten krijgen aanbieders de beschikking over gerichte leads voor hun oplossingen.
marQit is op dit moment actief binnen de markt voor beheertools (toolingmarQit), voor mobiele data oplossingen (mobilitymarQit) en voor sourcingsdiensten (sourcingmarQit). In de nabije toekomst zal marQit nieuwe labels aan het aanbod toevoegen en zich ook actief richten op expansie in het buitenland.