Intel onthult vandaag het verwachte chipplatform voor zakelijke desktopcomputers. Het betreft een combinatie van chips met bijbehorende marketingcampagne, zoals de processorproducent eerder al heeft opgezet met Centrino (voor draadloos) en Viiv (voor multimedia).
Intel pleegt de aankondiging van vandaag met een aantal partners, waaronder beveiligingsbedrijf Symantec. Het nieuwe bedrijfsplatform draait om drie elementen: beveiliging, beheerbaarheid en energie-efficiëntie.
De chipproducent hoopt hiermee de verkoop van desktops, aan zakelijke gebruikers, te stimuleren. Die markt loopt relatief namelijk minder goed. Analisten verwachten dat de zakelijke desktopverkoop in de Verenigde Staten en Europa dit jaar niet of nauwelijks groeit. Wereldwijd wordt een groei van 6,1 procent verwacht, naar een aantal van 89 miljoen verkochte bedrijfsdesktops. Vorig jaar was dat echter nog 7,9 procent, naar een totaal van 84 miljoen stuks.
Ondertussen heeft Intel tegenvallende financiële resultaten voor het eerste kwartaal van dit jaar gerapporteerd. Het bedrijf kampt met een tegenvallende pc-verkoop en (daardoor) overtollige chipvoorraden. De omzet kwam uit op 8,9 miljard dollar, wat precies in het midden zit van het verwachte bereik; tussen de 8,7 en 9,1 miljard. Dat bereik was echter eerder al naar beneden bijgesteld. De nettowinst bedroeg 1,3 miljard dollar.