Het bedrijfsleven en de overheid willen dat Nederlanders zich bewust worden van de mogelijkheden en gevaren van de digitale wereld.
Het ministerie van Economische Zaken, ECP.NL, Microsoft, KPN, Waarschuwingsdienst, De Consumentenbond, UPC, Kennisnet, TPG Post, VNO-NCW en de ANWB hebben een intentieverklaring getekent om het digibewustzijn in Nederland te bevorderen.
De eerste activiteiten van de landelijke campagne zijn de DigiRaad en de DigiQuest. In de DigiRaad kunnen jongeren tussen de twaalf en achttien jaar minister Brinkhorst van EZ adviseren over hoe hij het internetgebruik voor jongeren veiliger kan maken. Volgende maand wordt bekend welke twaalf vertegenwoordigers in de DigiRaad plaatsnemen.
Na de zomer gaat het tweede initiatief, DigiQuest, van start. Dit is een groots opgezette digitale speurtocht voor jongeren op internet, awardoor zij op een interactieve manier kennismaken met de positieve en negatieve aspecten van de digitale wereld.
De Digibewust-campagne maakt deel uit van het driejarige programma Digibewust. Het is de bedoeling dat zich ook andere bedrijven en organisaties aansluiten.
Jammer, maar dit project schiet dus haar doel voorbij, want als je de jeugd bewust wilt maken van hun digitale kwetsbaarheid, is het allerstaatste dat je moet doen, met het bedrijf (Microsoft), dat voor een groot deel verantwoordelijk is voor deze kwetsbaarheid.Ik denk dat bijvoorbeeld de faculteit van computerwetenschappen aan de Vrijde Universiteit van Amsterdam wel een betrouwbare partner zou kunnen zijn. Microsoft maakt zich al jaren schuldig aan misleiding en verdient het vertrouwen van de overheid dus niet.