BaseNet CRM (Customer Relationship Management) een van de populairste oplossingen voor het MKB, is naast de geïntegreerde modules voor bedrijfsadministratie, projectmanagement en relatiebeheer, waaronder agendabeheer, urenregistratie, taken, workflow-management en financiële administratie, weer een module rijker. Ondernemers kunnen nu met de nieuwe module BaseTracker, gekoppeld aan de CRM- en administratieve bedrijfssoftwaremodules hun buitendienst effectief beheren. Met behulp van GPS en bijvoorbeeld een PDA of ander mobiel apparaat zijn binnen enkele muisklikken werknemers die ‘op pad zijn’ te lokaliseren en naar de juiste locatie te dirigeren. BaseTracker wordt net als de andere modules op ASP-basis (Application Service Provider) aangeboden. Hierdoor is het niet nodig te investeren in soft- of hardware. BaseNet CRM heeft inmiddels 9.500 gebruikers bij 1.600 projectgedreven MKB-organisaties.
BaseTracker verzendt via GPS bekend van de navigatiesystemen – volledig automatisch een signaal naar BaseNet CRM. Locaties en agendapunten worden daardoor rechtstreeks met elkaar verbonden. Een directe koppeling met Google Earth maakt afspraken letterlijk zichtbaar. BaseTracker geeft middels diverse iconen aan of de buitendienstmedewerker nog onderweg is of al op zijn bestemming is aangekomen. Daardoor is onmiddellijk duidelijk of diegene op schema ligt. Hiervan profiteert niet alleen de werkgever, maar ook de buitendienstmedewerker zelf. Wijzigingen in de locatie van de medewerker zijn realtime in te zien. Daarnaast is detailinformatie over bijvoorbeeld reistijd en aantal kilometers snel op te roepen.
BaseTracker ondersteunt de eenvoudige registratie van verreden kilometers, die werkgevers sinds 1 januari 2006 verplicht moeten uitvoeren. De PDA stuurt een globaal overzicht van alle gereden kilometers naar BaseNet CRM. Vanuit BaseTracker kunnen makkelijk overzichten worden afgedrukt. Het is via BaseNet online CRM met GPS ook mogelijk een route direct te kopiëren naar een TomTom-navigatiesysteem. Dat werkt tijdsbesparend.
Om BaseTracker te gebruiken, zijn een PDA, mobiel internet (edge, umts etc.) en een GPS-aansluiting nodig. De module is gemakkelijk en snel op de PDA te installeren. BaseNet werkt zelf met de HP hw6510 en Telfort's EDGE. Dit apparaat heeft als voordeel dat GPS is geintegreerd waardoor een extra GPS ontvanger niet nodig is. Gekoppeld aan een notebook geeft deze smartphone gebruikers overal toegang tot het webgebaseerde BaseNet CRM-systeem. Omdat BaseNet CRM wordt aangeboden als dienst op basis van ASP (Application Service Providing) en veilig op de server van BaseNet draait, zijn investeringen in nieuwe hardware niet nodig. Bovendien beschikken gebruikers automatisch over upgrades en backups.
Jan Dorresteijn, directeur van BaseNet: “BaseTracker is een onderdeel van het gebruiksvriendelijke BaseNet CRM-systeem. Onze software had reeds de mogelijkheid taken en agendapunten te synchroniseren met de PDA. Nu maakt BaseNet CRM middels BaseTracker ook de locaties van medewerkers inzichtelijk. Deze toepassing biedt grote voordelen. Buitendienst medewerkers kunnen efficiënter bediend en ingepland worden. Dit geeft bedrijven in bepaalde branches zeker een concurrentievoordeel.”