Meer dan de helft van de ondernemers in het Midden- en kleinbedrijf beschikt niet over een eigen website. Ook maken MKB-ondernemers nog te weinig gebruik van ict-toepassingen, zoals bellen via internet en elektronisch vergaderen.
Dat blijkt uit een onderzoek van TNS/NIPO en TNO in opdracht van MKB Nederland en KPN is uitgevoerd onder 350 bedrijven. Driekwart van de bedrijven, dat zijn ongeveer een half miljoen bedrijven, zegt niet of beperkt op de hoogte te zijn van de mogelijkheden van ict.
Meer dan de helft, 56 procent, van de mkb-ondernemers zegt nog nooit van voice over ip te hebben gehoord. Diegenen die er wel van hebben gehoord, weten niet hoe ze deze technologie in het eigen bedrijf moeten gebruiken.
MKB-Nederland heeft daarom met KPN een driejarige overeenkomst gesloten om ondernemers op de hoogte te brengen van alle ict-toepassingen. Samen zetten zij een internetpagina op waarop de ondernemers terechtkunnen met vragen. En ook worden er branchedagen georganiseerd.
En dat zou een “oplossing” moeten zijn voor de achterstand die het MKB heeft opgelopen t.a.v. het grootzakelijk bedrijfsleven? Het is toch niet te geloven hoe men weer traditionele problemen met de traditionele oorzaken van diezelfde problemen denkt te gaan oplossen! Hoe kun je nou een niet-functionerende markt op gang helpen door diezelfde markt te bestoken met “technologische oplossingen”.
Quote van ex-kamerlid Hella Voute uit 2002: ” eind 1999 beschikt 4 van de 10 bedrijven over een eigen website, eind 2001 beschikt bijna 6 van de 10 bedrijven over een eigen website.” Waarmee de “succesvolle groei” van de ICT in het MKB werd geillustreerd: Nederland gaat Digitaal. En waarna 22,5 miljoen richting MKB ging om nog meer websites te maken. Die na enige tijd natuurlijk weer vokomen nutteloze uithangborden bleken te zijn geworden, die niet werden beheerd/onderhouden omdat men daar nog helemaal niet klaar voor was. De enigen die er iets aan over hielden waren de adviseurs en web-bouwers.
En nu zeggen we dat meer dan de helft van het MKB nog niet weet van VOIP – en vervolgens laten we KPN uitleggen hoe mooi dat wel niet is….. Een internetpagina erbij en een paar voorlichtingsdagen er tegenaan en vooruit met de geit. De overheid heeft blijkbaar al die jaren zitten slapen, of anders heeft ze in ieder geval niet opgelet – laat staan geleerd. Da’s niet zo verwonderlijk, want de overheid zit al heel lang vast op niveau 1 van volwassenheid: de technologie-laag. Vooruitgang wordt daar uitgedrukt in breedband en applicatiekwaliteit. Maar wat erger is: de branche-organisaties lijken zich nu ook te nestelen op datzelfde niveau: meer technologie er tegen aan! Dan komt alles wel goed.
En waarom staan die kleine bedrijven dat eigenlijk toe? Hebben ze dan hun branche-organisatie niet uitgelegd dat ze eerst beter moeten leren omgaan met ICT voordat ze weer een nieuw speeltje aangereikt krijgen? Als ze een nieuw bedrijfspand bouwen beginnen ze toch ook met de schoorsteen? Het lijkt erop dat de ‘nuchtere Hollander’ zijn kop nog steeds kwijt raakt als er weer een pot verleidelijke technologie inbeeld komt.
De grotere bedrijven in Nederland hebben belangrijke lessen geleerd tav het omgaan met de informatievoorziening, waardoor we op dat gebied bij de wereldtop behoren. Nederland exporteert zelfs al jaren z’n kennis op dat gebied. Maar blijkbaar is het verdraaid moeilijk om dat in je eigen achtertuin toe te passen…
Door de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van CMS systemen kan iedereen wel heel gemakkelijk zijn eigen website onderhouden. Dat is het probleem niet, maar wij zien dat veel MKB’ers eerst kijken naar wat het rendement is op korte termijn. Er moet immers geld verdiend worden, brood op de plank. En een korte terugverdien tijd is niet duidelijk bij veel systemen die aangeboden worden. Het is ook niet direct zichtbaar bij VOIP want wie garandeert dat dit altijd werkt? Wat doe je als iets niet klopt? Als je bedrijf 1 dag niet bereikbaar is heb je een groot probleem, althans zo wordt vaak gedacht.
Het alleen hebben van nieuwe technologie is géén oplossing. De kennis en bereidheid om ermee te werken moeten voorhanden zijn anders werken zelfs de beste systemen niet. De veranderingen die gepaard gaan met VOIP en goed te onderhouden website’s zijn voor veel kleine bedrijven niet makkelijk bij te benen. Jammer genoeg komen deze bedrijven straks in de problemen als de grote bedrijven de mogelijkheden wél hebben toegepast en daardoor minder kosten maken, lagere prijzen kunnen aanbieden enz.
Het kan zinvol zijn eens goed te kijken naar zijn of haar bedrijfsprocessen en na te denken of het mbv nieuwe technologien makkelijker, eenvoudiger of goedkoper kan. Vaak zijn gesprekken met webbureaus gratis en een goede adviseur kan e.e.a. in een uurtje makkelijk duidelijk maken.