Motiv is een ict-dienstverlener die zich richt op de ondersteuning van bedrijfsprocessen. De nadruk ligt daarbij op de beveiliging van netwerken en gegevens. Directeur Ton Mooren richtte het bedrijf in 1998 op.
1. Wat heb je bij je als je naar een nieuwe klant gaat?
Daar moet Mooren even over na denken, maar uiteindelijk zegt hij: “Ik ga met kennis van het portfolio, een goede dosis humor, voldoende kunde en begrip, maar vooral met een goed humeur naar een klant toe.” Lachend voegt hij eraan toe: “Aangezien ik altijd eerlijk ben, zou ik als ik in een slecht humeur ben, ook niet naar een klant moeten gaan.”
2. Wat is je beste tip voor fabrikanten of distributeurs?
“Zij maken zich te druk om hun eigen producten en portfolio”, stelt Mooren vast. “Ze zouden meer contact moeten hebben met de eindgebruiker en meer oog voor diens behoefte, in samenwerking met het kanaal. Dat gebeurt te weinig, volgens mij.”
3. Wat moet iedere reseller als prioriteit hebben?
Volgens Mooren moet het niet alleen om het product gaan bij resellers. “Een reseller is uitstekend geschikt om meerwaarde te bieden. Daar verdienen we ons geld mee en hebben we ons succes aan te danken. Implementatie en beheer worden steeds meer uit handen gegeven; daar moeten we op inspringen.”
4. Met welke problemen moet een reseller rekening houden?
“De marktontwikkelingen op het gebied van security gaan heel erg snel, omdat de bedreigingen van buitenaf zich zo snel ontwikkelen. Heel vaak hebben bedrijven hun netwerk wel op orde, maar zijn de data niet beschermd”, aldus Mooren. Dat is echter nog niet eens het grootste probleem. “De dreiging komt vaak van binnenuit, van mensen die al dan niet met opzet dingen veranderen op hun computer en in het netwerk.”
5. Wie heb je het laatst gebeld en waarom?
Na enig aarzelen laat Mooren weten: “Dat mag ik niet zeggen. Wij werken veel in de openbare orde en veiligheidsmarkt. We praten dan ook nauwelijks over onze klanten.”
6. Welke (andere) reseller mag bij jou altijd aankloppen?
“Comsec mag altijd blijven aankloppen. Gezamenlijk dekken we namelijk het vlak van security af. Wij leveren de dienstverlening en zij het advies en de consultancy”, verklaart Mooren. Glimlachend voegt hij eraan toe: “Verder kunnen natuurlijk alle ict-dienstverleners aankloppen die bij onze strategie passen.”
7. Zijn er te veel bedrijven in het Nederlandse ict-kanaal?
Volgens Mooren zijn er te veel resellers in de security-markt die denken snel binnen te kunnen lopen. “Te veel bedrijven willen een graantje meepikken van de groeiende security-markt en kunnen dat dan niet waarmaken”, constateert hij. “Dat schaadt de markt. Maar gelukkig is onze markt aardig groot. We komen dat soort concurrenten dan ook niet overal tegen.”
8. Wie moet de leiding hebben in een verkooptraject: klant, reseller of fabrikant?
“Resellers hebben de leiding in zo’n proces”, zegt Mooren beslist. “Zowel fabrikanten als distributeurs hebben een beperktere keus dan wij. Als de fabrikant de leiding zou hebben, zou hij maar één productlijn naar voren kunnen schuiven. Distributeurs kunnen wel wat meer productgroepen aanleveren, maar de reseller kan de meest optimale productlijnen voor de klant bepalen.”
9. Bij welk ict-bedrijf zou je nooit willen werken?
“Ik zou nooit bij grote, logge ict-bedrijven willen werken”, vertelt Mooren. “Dan duurt het zo ontzettend lang voor je kunt inspelen op problemen. Het moet via zoveel lagen. Daar kan ik niet tegen. Bij marktvraag moet je direct kunnen handelen.” Ook bij een fabrikant of distributeur zou Mooren nooit willen werken. “Bij distributeurs en fabrikanten gaat het om het leveren van hard- en software en niet om de dienstverlening bij de eindmarkt. Daar ben ik op mijn best.”
10. Hoeveel uur per week ben je echt aan het werk?
Het verschil tussen werk en privé kan Mooren niet aangeven. “Ik beschouw mijn werk als mijn leven”, stelt hij vast. “Veel van mijn klanten en leveranciers zie ik ook privé. Dat vind ik het fijne van mijn werk: ik hoef de uren in mijn dag niet te tellen.”