Panda Software komt resellers tegemoet door hen ook te gaan belonen wanneer een eindgebruiker zijn licentie online verlengt. Daarnaast voegt de softwareleverancier een extra laag toe aan het partnerprogramma: de Retail Partner.
Panda Software ondervond gemor onder de eigen resellers wanneer zij een klant aandroegen en zij vervolgens hun inkomsten misliepen als de klant de productregistratie online verlengde. Panda heeft nu aan de activatiecode een renewal-code gehangen waarbij de reseller een melding krijgt wanneer één van zijn klanten de licentie van een Panda-product verlengd. “En die vergoeding is niet misselijk”, meent salesmanager voor Nederland Maria Penedo Cumplido. “Die vergoeding is namelijk 30 procent. Wij vinden dat wanneereen reseller moeite heeft gedaan een klant een Panda-product te verkopen dat hij in het vervolgtraject hier ook van moet blijven profiteren. Wij willen onze resellers niet het gevoel geven dat wij hun klanten inpikken.”
Retail Partner
Naast het Renewal Fee Program komt Panda ook met een nieuw soort partner in het partnerprogramma. Penedo Cumplido: “De Retail Partner krijgt geen targets opgelegd en anticipatie kan al door middel van inschrijving. Dit kan via de website of via mail, maar dit kan ook via een distributeur. Via de retailpartners proberen we resellers te bewegen Panda beter in het b2b-segment te laten verkopen. Bijna iedere consument werkt namelijk bij een bedrijf en we proberen hem te lokken met goodies die we bij onze producten bijsluiten. Via retail heb je namelijk de kans tot upselling van de zakelijke producten. We merken namelijk dat resellers het moeilijk vinden om vanuit het niets Panda te gaan verkopen in het b2b-segment. Door zich eerst te gaan richten op de retail en zodoende naamsbekendheid op te bouwen, is de overstap naar reselling makkelijker te maken.”