IBM’s PartnerWorld stond dit jaar in het teken van innovatie, gericht op de klant. Ook Microsoft laat de vraag naar andere manieren van werken steeds meer terugkomen in zijn nieuwe producten. Hier in Nederland hebben we zelfs een heus innovatieplatform… Innovatie is dus ‘the name of the game’, maar wat zijn de spelregels?
Elke organisatie kent twee gezichten. Aan de ene kant zijn veel werkzaamheden beheersbaar gemaakt in vaste processen, met stappen en procedures. Een ander deel van de organisatie werkt met ad-hocsituaties, waarin de belangrijkste beslissingen worden genomen. De belangrijkste tool hier is e-mail: snelle communicatie waarbij mensen onderling, bilateraal, afspraken maken, waar de rest van de organisatie geen weet van heeft. Het resultaat: overvolle e-mailboxen die niet werkbaar zijn.
Als we spreken over innovatie, moet er ‘out of the box’ gedacht kunnen worden. Deze manier van denken maakt deel uit van een werkwijze die niet in processen kan worden vastgelegd. Tijdens een rondetafeldiscussie met vertegenwoordigers van een aantal van Nederlands grootste bedrijven schetste ik deze constatering. Voor veel aanwezige managers een eye-opener. Zij zagen in dat voor de ondersteuning van ad-hocsituaties een andere werkwijze nodig is, maar gaven toe dat hun organisatie met name is ingericht op procesgestuurd werk.
Ad-hocwerken, en daarmee innovatie, wordt dus slecht bediend door de it-wereld. Microsoft heeft hiervoor de eerste stappen gezet met SharePoint en IBM met Workplace, maar er zijn toch nog weinig bedrijven die deze tools inzetten om hun medewerkers te ondersteunen in ad-hocsituaties. Er zijn ook bedroevend weinig businesspartners die daarmee bezig zijn.
Er is dus behoefte aan een kentering. We moeten afstappen van de e-mailbox als de drijvende kracht achter ons werk en een gezamenlijk ‘bureau’ ontwikkelen waar informatie virtueel te bewaren is. Collega’s, klanten en partners kunnen in deze omgeving informatie met elkaar delen, discussiëren en afspraken vastleggen. Een online platform waarin innovatie inzichtelijk wordt gemaakt. Een taak voor softwareleveranciers wellicht? Ik denk dat hier ruimte ligt voor partners, voor bedrijven die de dagelijkse praktijk van hun klant kennen en hierop kunnen inspelen met echte ad hoc tools. Gaan we misschien toch nog innoveren!
Roland Hameeteman, directeur e-office