De financiële schadepost die jaarlijks in het bedrijfsleven ontstaat door gebrekkige datakwaliteit valt schrikbarend hoger uit dan in eerste instantie werd gedacht. Door het ontbreken van kwaliteit in relatiegegevens maakt het Nederlandse bedrijfsleven jaarlijks €400 miljoen extra kosten. Dit blijkt uit onderzoek onder 20.000 Nederlandse organisaties met tien of meer medewerkers dat in opdracht van Human Inference en Cendris is uitgevoerd door prof. dr. Ed Peelen, hoogleraar direct marketing aan de Nyenrode Business Universiteit.
De €400 miljoen bestaat uit de kosten die berekend zijn op basis van direct te kwantificeren aspecten als verkeerd verstuurde facturen en productzendingen die niet aankomen op het juiste adres. Indien indirecte kosten en ‘opportunity costs’ die gemaakt worden als gevolg van het slecht onderhouden van prospectdatabases meegerekend zouden worden, komt het bedrag vele malen hoger uit. Hieronder valt het zoeken naar bijvoorbeeld telefoonnummers en vermogenskosten als gevolg van het later innen van facturen. Met name de gederfde inkomsten uit slecht prospectbeheer zijn schrikbarend hoog.
Controleprocedures data-invoer niet nageleefd
Hoewel 92,6% van de organisaties er belang aan hecht dat de relatiegegevens kwalitatief goed worden bijgehouden, blijkt toch slechts 52% van de bedrijven de data-invoer te controleren. In veel gevallen blijken er wel procedures voor controle te zijn, maar worden deze niet nageleefd. Oplossingen als koppelingen met externe databestanden die regelmatig gecontroleerd worden, zien veel respondenten als een goed alternatief.
Hugo Verwijs, CEO van Human Inference en Henk Pilon, directeur van Cendris: “Alhoewel we voor dit onderzoek al wisten dat er nog een hoop te verbeteren valt op het gebied van datakwaliteit, verbaast ons het enorme bedrag van €400 miljoen. Waar wij echter het meest van schrokken is het feit dat men in veel gevallen de regels omtrent databeheer- en behoud klaarblijkelijk niet naleeft. Daarnaast zal het management zich veel meer bewust moeten worden van het belang van datakwaliteit en de noodzakelijke verbetering ervan.”
Grote verschillen kwaliteitsmaatregelen per bedrijfstak
Als gekeken wordt naar het aantal kwaliteitsmaatregelen dat organisaties treffen, dan blijkt dat zich grote verschillen voordoen tussen de bedrijfstakken. Bij “Openbare Voorzieningen” en “Financiële Instellingen” worden gemiddeld 3,5 tot 4 van de 8 gepresenteerde kwaliteitsmaatregelen getroffen. De “Horeca” staat onderaan met slechts één maatregel.
Samenvatting conclusies:
1 52% van de bedrijven controleert invoer gegevens niet
2 De invoer van data via internet scoort kwalitatief het laagst
3 Er zijn grote verschillen in kwaliteitsmaatregelen per bedrijfstak
4 71 %van de bedrijven negeert procedures rond data-invoer
5 Het prospectbestand bij het merendeel bedrijven wordt dramatisch slecht onderhouden