Avaya, Inc. (NYSE: AV), leverancier van communicatieapplicaties, -netwerken en -diensten aan de zakelijke markt, en Microsoft (Nasdaq: MSFT) breiden hun samenwerking verder uit. Beide bedrijven gaan ervoor zorgen dat de Avaya MultiVantage Communications Applications en de Microsoft Office Communicator kunnen samenwerken op basis van de open standaarden van het Session Initiation Protocol (SIP). Microsoft Office Communicator is de unified communications client voor Microsoft Office Live Communications Server 2005. Op basis van het nieuwe initiatief kan Microsoft zijn applicaties uitbreiden met mogelijkheden voor spraak. De samenwerking tussen Avaya en Microsoft resulteert in een unified communications-oplossing waarmee medewerkers, teams en organisaties eenvoudig en effectief kunnen communiceren. Dit is mogelijk door naadloze samenwerking tussen de communicatieapplicaties van beide bedrijven.
Avaya en Microsoft bieden met hun samenwerking oplossingen om slimme, real-time communicatie mogelijk te maken. Ondernemingen kunnen hierdoor de productiviteit verhogen, de besluitvorming ondersteunen en sneller inspelen op klantbehoeften. Op basis van Avaya Communication Manager en Microsoft Office Communicator 2005 voor desktops en mobiele apparatuur hebben zakelijke gebruikers toegang tot veilige, betrouwbare functionaliteit voor communicatie. Ze kunnen eenvoudig boodschappen versturen, ontvangen en doorsturen.
Met de toekomstige gezamenlijke oplossingen kunnen gebruikers:
- gesprekken initiëren via een click-to-dial-functie vanuit naadloos samenwerkende telefonie-eindpunten van Microsoft Office Communicator en Avaya
- inzicht krijgen in de telefonische bereikbaarheid en de aanwezigheid van collega’s in Microsoft Office Communicator en direct een instant message sturen of een collega bellen via click-to-dial
- telefoongesprekken starten of beantwoorden vanuit Microsoft Office Communicator en gesprekken voeren vanaf hun pc of met een Avaya deskphone
“Avaya en Microsoft hebben een vergelijkbare visie op unified communications en samenwerking op basis van open standaarden”, zegt Mike Thurk, President Global Communications Solutions van Avaya. “Een belangrijke doelstelling van beide bedrijven is om ondernemingen in staat te stellen effectief te communiceren en probleemloos samen te werken, ongeacht de gebruikte applicaties en processen. Samen kunnen Avaya en Microsoft innovatieve oplossingen introduceren, die samenwerking vereenvoudigen en de mogelijkheden van Intelligent Communications optimaal benutten.”
“Door de bijdrage van Avaya kan de Live Communications Server gaan dienen als hub voor unified communications”, zegt Zig Serafin, General Manager van de Unified Communications Group van Microsoft. “Naast functies voor het in kaart brengen van de aanwezigheid van medewerkers en uitgebreide communicatiemogelijkheden kunnen we ook spraakcommunicatie integreren. Samen met Avaya ontwikkelen we nieuwe oplossingen die de productiviteit van medewerkers aanzienlijk verhogen.”
Avaya en Microsoft willen voor de nieuwe oplossingen gebruikmaken van bestaande interfaces en nieuwe methoden voor integratie ontwikkelen, onder andere op basis van het open standaarden-SIP. Hierdoor beschikken klanten over de flexibiliteit om geïntegreerde Avaya/Microsoft-oplossingen in te zetten in combinatie met andere bedrijfsapplicaties, en de communicatie rondom bedrijfsprocessen te verbeteren om zo de productiviteit te verhogen. Naar verwachting volgt de introductie van de eerste gezamenlijke oplossing in het laatste kwartaal van 2006.