Woningcorporaties hebben behoefte aan it-hulpmiddelen voor de sturing van strategische, tactische en operationele processen. Directies behoren zich daarom rechtstreeks te bemoeien met het opzetten van het it-beleid. Dat blijkt uit het jubileumboek van Netwit, de vereniging van ict-managers van woningbouwcorporaties.
Sander Primavera, principal manager bij PricewaterhouseCoopers Advisory, stelt in deze jubileumuitgave dat veel corporaties nog niet klaar zijn met hun strategische bezinning op de toenemende markt- en klantgerichtheid en de daarbij horende ict-keuzes. Uit eerder onderzoek van zijn bureau blijkt dat 70 procent geen informatiebeleid heeft waarin een relatie ligt tussen strategie en ict. Bovendien constateert hij dat corporaties bij de keuze voor nieuwe primaire systemen te veel kijken naar het ‘hier en nu’, en niet naar de technologie en de toekomstvisie van leveranciers. Met als resultaat: grote projecten, gebaseerd op ‘verouderde functionaliteit’. Primavera vindt dan ook dat het management direct betrokken moet zijn bij het bepalen van het it-beleid. In zijn ogen gaat het tegenwoordig niet meer alleen om het adequaat administreren van de bedrijfsvoering, maar ook om het ontsluiten van de vastgelegde informatie.
Lustrum
De visie van de PWC-adviseur staat in de bundel het boek ‘Inspirerend onderweg. Blik op vijf jaar ICT ontwikkelingen binnen woningcorporaties’, dat naar aanleiding van het eerste lustrum van Netwit is samengesteld. Een veelheid aan auteurs – uit corporatie, it- of adviesland – gaat in op de nabije jaren waarin het begrip ‘klantoriëntatie’ het onderliggende thema zal zijn. “Het gaat bij woningcorporaties niet meer om het huren alleen. Men richt zich meer en meer op het aanbieden van een woonconcept aan klanten, met aandacht voor de leefomgeving, zowel in huis als in de buurt”, licht Harry Hofman, voorzitter Netwit, toe. “Bijzondere aandacht is er voor ouderenzorg, bijvoorbeeld het regelen van speciale voorzieningen, zoals een lift of een alarmknop, in overleg met zorginstanties.”
Dit soort zaken zorgt ervoor dat er een grote behoefte bestaat aan gegevens over klanten, verhuizingen en (toekomstige) klantprofielen en het delen en slimmer gebruikmaken van dit soort informatie, stelt Hofman. Onderwerpen als datawarehousing, managementinformatie, business intelligence en relatiebeheer staan daarom hoog op de agenda. “Dat zorgt voor zweetdruppels op de hoofden van de huidige softwareleveranciers”, merkt Hofman. “Die waren vooral gewend te kijken naar traditionele zaken als huurregistratie en onderhoud. Bovendien is het aanpassen van software ingewikkelder dan bij hardware.”
Hij wijst er wel op dat de woningmarkt nog steeds wacht op de definitieve wetgeving vanuit het ministerie van Vrom. Dat haalt de vaart in de vernieuwingsdrang er wel uit, aldus de Netwit-voorzitter.