Alcatel's dochteronderneming Genesys neemt het Canadese bedrijf VoiceGenie over. Het overnamebedrag is niet bekendgemaakt. Naar verwachting zal de overname binnen enkele weken afgerond zal zijn.
Genesys verwacht dat het de ontwikkeling van de vervanging van gesloten legacy IVR's (interactive voice response) door nieuwe Voice XML-softwarestandaarden zal versnellen. Daarnaast zal Genesys haar aanbod voor Service Providers uitbreiden, zodat deze een breed spectrum aan interne en netwerkdiensten kunnen inzetten, waaronder managed services.
De verwachting is dat door de twee bedrijven te combineren het gecombineerde bedrijf een marktaandeel van ongeveer 25 procent kan halen.
VoiceGenie dat in 2000 werd opgericht, maakt oplossingen voor voice selfservice. Het softwareplatform is gebaseerd op Voice XML, een open standaard die gebruikt wordt door zowel ondernemingen als carriers voor het ontwikkelen van selfservice applicaties. Voice XML is een cruciale onderliggende technologie die traditioneel gebruikt wordt in contactcenters. Daarnaast wordt het veel ingezet door telecomproviders voor de ondersteuning van multimediadiensten zoals virtuele receptionistes, en directory en navigatie assistentie. Voice XML wordt ook steeds meer gebruikt in 'speech-enabled' zakelijke applicaties, zoals orderstatus.