Altiris, Inc. (NASDAQ: ATRS) leverancier van service georiënteerde beheersoftware, introduceert een nieuwe softwarearchitectuur die bedrijven helpt hun IT-activiteiten te automatiseren en beveiligen. Door gebruik te maken van Intel’s Active Management Technology (AMT) automatiseren de Altiris-oplossingen processen en maken ze beheer op afstand, efficiëntere back-up en recovery mogelijk.
Door de integrale ondersteuning van Intel AMT zijn vele taken uitvoerbaar los van een bepaalde status van het besturingssysteem. Intel AMT biedt beheermogelijkheden ingebouwd in hardware, waardoor een geblokkeerd, niet naar behoren werkend of zelfs afgesloten besturingssysteem geen belemmering vormt. Circuit Breaker is een belangrijk component van Intel AMT en wordt door de Altiris beheerconsole ondersteund. Hierdoor zijn beheerders beter in staat een platform, op chip-niveau, te beschermen tegen netwerkgebaseerde aanvallen.
De nieuwe Altiris-architectuur biedt een goede integratie tussen service desk en herstel-tools. De configuratie van de webgebaseerde beheerconsole is intuïtiever gemaakt, het beheer van de infrastructuur is gemakkelijker en kopieert automatisch packages. De agent-toepassing is eenvoudiger, inclusief ondersteuning voor Active Directory. Bovendien ondersteunt de nieuwe architectuur Windows Server 2003 R2, Windows Server 2003 x64 en SQL Server 2005.
Naast de opwaardering van de architectuur, introduceert Altiris een tool voor hardware- en softwarediagnose en –herstel, zonder de noodzaak voor een agent. Altiris Real Time System Manager Solution biedt onder andere routetracering en poortcontrole, wachtwoord-reset en systeem-reboot en Intel AMT mogelijkheden, waaronder beheer van de hardwarevoorraad en stroombeheer.
De Altiris Recovery Solution biedt nu geïntegreerd herstel van onjuiste patches en software packages. Hierdoor wordt “System State Protection” realiseerbaar. Er kunnen service desk-kosten worden bespaard door self service mogelijk te maken en de mogelijkheid een systeem te herstellen vanaf een usb-hard drive. De onlangs door Forrester Wave als ‘leader’ bestempelde Altiris Helpdesk Solution is opgewaardeerd, zodat systeembeheerders de automatisering van workflow-processen beter zelf vorm kunnen geven.