Door nieuwe standaarden voor MAN’s (metropolitan area networks) en WAN’s (wide area networks) zal het gebruik van draadloze netwerken het komende jaar flink toenemen, zegt Raymond van der Zeeuw, salesmanager bij distributeur Anixter.
Raymond van der Zeeuw ziet volop mogelijkheden voor de toepassing van MAN’s. ‘Met een MAN kun je zo veel verder gaan dan met een LAN; je kunt er bijvoorbeeld een heel bedrijvenpark op aansluiten in plaats van (via een point-to-point oplossing) een klein aantal bedrijven. En hoe meer gebruik er van een product gemaakt wordt, des te beter de prijs-kwaliteitverhouding nu eenmaal wordt.’
Bij het plaatsen van een draadloos netwerk moet een reseller goed nadenken, zo valt de mening van Van der Zeeuw samen te vatten. ‘Bij alle draadloze netwerken is het van belang dat je als reseller kennis hebt van de beschikbare producten, dat je goed getraind bent en vooral dat je onderzoek doet. Kijk of er storingsfactoren in een gebouw aanwezig zijn, zoals een magnetron of stalen muren en bedenk heel goed op welke plaats je een access point ophangt. Het is natuurlijk niet slim om hem voor een raam te hangen, want dan kan het signaal veel te gemakkelijk buiten opgepikt worden, zeker wanneer de beveiligingsopties van het product niet aangezet worden, wat helaas nog altijd voorkomt. Niet iedere klant heeft budget voor extra beveiligingsproducten of heeft daar behoefte aan, maar je moet wel wijzen op de mogelijkheden en natuurlijk in ieder geval gebruikmaken van de beveiliging die op de apparatuur zelf aanwezig is.’
Rekening houden met de behoefte en het budget van de klant komt geregeld terug in het gesprek met Van der Zeeuw. Als voorbeeld noemt hij de aanleg van een draadloos netwerk voor spraak en data. ‘De vraag naar geïntegreerde oplossingen voor spraak en data neemt toe. Vaak wordt in eerste instantie gekeken naar IP-telefonie, terwijl veel klanten nog een prima PBX-centrale hebben staan. Het is mogelijk om de oude centrale via een gateway in verbinding te stellen met het access point, en van daaruit draadloos verder te gaan. Je kunt ernaar streven klanten altijd de mooiste oplossing te bieden, maar soms is er een iets minder mooie oplossing die veel beter bij de klant past.’