Wie drie jaar geleden over storage sprak, had het bijna automatisch over hardware. De keuze was disk of tape en vooral de hoeveelheid daarvan. Hoewel er nog steeds in hoog tempo terabytes aan opslagapparatuur bijgezet worden, is de focus verschoven naar het beheer van data.
Bij de term ‘storage’ denken de meeste mensen nog steeds aan hardware. Aan grote disksystemen van leveranciers als EMC of tapeopslagsystemen van partijen als StorageTek. Als je de kenners in de markt polst, blijken er echter heel andere zaken te spelen. Databeheer en dataopslag spelen zich af in de softwareomgevingen die boven de fysieke opslagapparaten hangen. Slimme programma’s kijken welke bestanden op de opslaginfrastructuur huizen en voorkomen dat deze bestanden meervoudig worden opgenomen in back-ups waardoor ze extra (en dus onnodig ruimte) in zouden nemen. Tenminste, dat zou de ideale situatie moeten zijn.
In de praktijk blijkt dat echter lang niet altijd het geval en daar liggen een heleboel kansen voor resellers. Volgens Roelof Borggreve, managing director van ISIT, zijn bedrijven steeds meer geneigd om dataopslag en dataopslagmanagement op een strategische manier aan te pakken. ‘Men is het zat om eindeloos de centrale opslagfaciliteiten uit te breiden,’ stelt Borggreve. ‘Dan rest niets anders dan een duidelijke strategie hoe de opslaginfrastructuur beter ingericht en beheerd kan worden. Dat moet natuurlijk wel in één keer goed gebeuren, anders zit je zes maanden later weer met hetzelfde probleem. Een mooie klus voor resellers.’
Archivering
Borggreve onderkent twee belangrijke ontwikkelingen in de opslagmarkt: ‘Archivering op centrale opslagsystemen en tape neemt een hoge vlucht en dat geeft weer een extra stimulans aan de beveiligingsmarkt, die ervoor moet zorgen dat de data niet alleen gezekerd zijn, maar ook nog eens beveiligd, zodat deze niet langs de inmiddels bijna spreekwoordelijke stoeprand komen te liggen. Wat dat betreft kunnen we nog wel een paar schandalen zoals recent bij de Bank of America gebruiken.’ (Tapes met klantengegevens van deze bank ‘verdwenen’ in december toen ze naar een datacenter werden overgebracht, red.).
De managing director van ISIT denkt dat de belangrijkste oorzaak voor de beveiligingsproblematiek ligt in het ontwerp van de opslaginfrastructuur: ‘Storage is nooit ontworpen met het oog op security. Met de toename van de hoeveelheid opgeslagen data worden bedrijven dus steeds kwetsbaarder.’
Back-up
Herman Doorn, channel manager bij CommVault Systems, onderschrijft de visie van Borggreve: ‘Als ik een jaar of drie terugkijk, dan zie ik dat onze omzet voor bijna 100 procent uit back-up kwam. Dat is nu behoorlijk richting archivering verschoven. Back-up is steeds meer gemeengoed aan het worden.’ Doorn ziet twee ontwikkelingen als het gaat om archivering: ‘Aan de ene kant is er een verschuiving te zien in de manier waarop er met opslag wordt omgesprongen. De belangrijkste beweging op dit moment is de HSM-variant, hierarchical storage management. Daarbij wordt gekeken hoe statische gegevens op een andere, vaak goedkopere, manier kunnen worden opgeslagen. Dat zit vooral in de beheeromgeving, dus de software waarmee gemanaged wordt hoe bepaalde data opgeslagen worden en op welke plek. Hoofdzaken hierbij zijn de classificatie van de bestanden en de inventarisatie welke bestanden wel en welke niet moeten worden meegenomen in een back-up.’ Marketing director voor de EMEA-regio Raymond Groebbé van Dot Hill haakt hierbij aan: ‘Als het om back-up gaat, is het belangrijk dat er zo min mogelijk data worden opgeslagen. Dat scheelt tijd en ruimte en dus vooral geld. Door de toename van bijvoorbeeld het aantal multimediabestanden is de noodzaak voor een goed beheer van dergelijke bestanden cruciaal geworden. Je moet natuurlijk voorkomen dat een statisch bestand als een PowerPoint-presentatie of een filmpje meerdere malen in een back-up wordt meegenomen.’
De tweede ‘smaak’ die Doorn van CommVault ziet in de opslagmarkt ligt in de zogenaamde ‘compliance rules’, de regels uit de Sarbanes en Oxley-wetgeving van 2002. In deze regels zijn afspraken gemaakt en protocollen vastgelegd waaraan bedrijven zich dienen te houden met betrekking tot opslag en beveiliging van data. Doorn: ‘Iedereen heeft het erover, maar in de praktijk zie ik er nog maar weinig mee gebeuren. Uiteraard trekt SOx op termijn wel zijn wissel op de manier waarop mensen met dataopslag omgaan, maar ik heb niet de indruk dat dat op dit moment al een heel grote drijfveer is.’ Ook Groebbé ziet nog geen harde bewijzen voor de invloed van Sarbanes en Oxley: ‘Bedrijven met grote financiële applicaties of ERP-systemen willen alle transacties gestructureerd bewaren. Dat is digitale informatie die redelijk eenvoudig te beheren en op te slaan is. Maar een bedrijf dat nog niet geautomatiseerd is, gaat echt niet al zijn facturen inscannen en deze vervolgens digitaal opslaan. Dat archiveert gewoon meer papier. Pas vanaf het moment dat zo’n bedrijf zijn automatisering doorzet zal het ook digitaal gaan archiveren. Los hiervan zie ik toch nog steeds dat er heel veel opslagcapaciteit wordt bijgezet.’
Resellers
Alle partijen zijn het erover eens dat er eigenlijk geen enkele leverancier is die een totaaloplossing heeft die is toegesneden op alle wensen van alle klanten op opslaggebied. Borggreve: ‘Daarin schuilt dan ook de kracht van ons als reseller. Wij kennen de klant en zijn problemen, en we kennen de leveranciers. Daarmee hebben wij het overzicht om die klant zo goed mogelijk te helpen met advies over wat hij wel en vooral niet moet doen.’ Herman Doorn vult aan: ‘Resellers hebben de kennis om van een aantal deelproducten één werkende totaaloplossing te maken door meerdere producten te integreren op basis van de eisen van de klant. Wij merken bijvoorbeeld ook dat eindgebruikers steeds meer naar een situatie toegaan waarin ze hun hele dataopslag en beheeromgeving vanuit één console willen en kunnen beheren.’ Ook Groebbé van Dot Hill sluit zich bij deze mening aan: ‘Wij leveren alleen de opslagsystemen zelf. We denken natuurlijk wel mee over hoe die ingezet moeten worden, maar dat is uiteindelijk de taak van onze resellers. Zij bepalen hoe dat moet gebeuren.’
Inslijten
Volgens Herman Doorn is een goed opslagbeleid niet iets wat van de ene dag op de andere ontstaat: ‘Het is een proces dat langzaamaan moet inslijten in een organisatie; een continu proces. Het is dan ook niet noodzakelijk om constant van alle beschikbare hard- en software de meest recente versie in huis te hebben. Een bedrijf dat drie jaar geleden met back-up is begonnen, wil nu misschien starten met archiveren. Dan moet het niet zo zijn dat hun back-upsysteem eruit gegooid moet worden om de archivering op orde te krijgen.’ Borggreve vult aan: ‘Wij zeggen altijd tegen onze klanten: denk na over je toekomst en je groei. Probeer met een goede strategie nu al zoveel mogelijk problemen in de toekomst te voorkomen door het in één keer goed doen. In de praktijk betekent dit dat we ze aanraden om er meteen een archiefomgeving bij te kopen, gecombineerd met disaster recovery.’