Monitoren maken steeds vaker deel uit van een totaalconcept waar ook de pc een onderdeel van is. Televisiekijken op de computer of internetten op tv: tegenwoordig vindt dat vaak op één scherm plaats. De dubbelfunctie van de monitor symboliseert de convergentie tussen het IT- en CE-kanaal.
Met de komst van de digitale camera werd voor het eerst een product in de markt gezet dat zowel voor het IT-kanaal als voor consumentenelektronica (CE) ingezet kon worden. MP3 volgde als tweede, maar in beide gevallen ging het om één product dat in twee verschillende segmenten verkocht kon worden. De monitor is al jarenlang inzetbaar in zowel IT- als CE-gebieden, maar de verschillen tussen de IT- en CE-monitor waren altijd erg groot. Deze verschillen worden echter steeds kleiner en vrijwel alle fabrikanten en distributeurs verwachten dat in huis uiteindelijk één monitor terug te vinden zal zijn, die voor alle activiteiten ingezet kan worden.
Showen
Ook bij LG Electronics ziet salesmanager – ISP Jeroen Rijkers dat het IT- en CE-kanaal via de monitor steeds dichter bij elkaar komen. ‘We hebben daar zelfs al een term voor bedacht: MFM,’ laat hij weten. ‘MFM staat voor multifunctionele monitor en dat zijn apparaten waar een steeds grotere vraag naar is. Zo willen eindgebruikers steeds vaker een TFT-tv; helemaal na de introductie van het Media Center van Microsoft. Er is ook steeds meer behoefte aan de kennis van specificaties en daar liggen dus meer kansen voor de IT-specialisten. Het allerbelangrijkste is echter dat je alles in je winkel kunt laten zien. Als een bepaalde monitor een grotere kijkhoek heeft, dan moet je dat showen. Het IT-kanaal is hier efficiënter in dan het CE-kanaal. Het reageert ook sneller op marktontwikkelingen en gaat beter met de kosten om. Het CE-kanaal heeft als voordeel dat het visueel meer aanwezig is. In elke winkelstraat is er minimaal wel één.’
LG ziet de toekomst voor zichzelf en de IT-resellers wel gunstig in. Rijkers: ‘We zijn vrij breed georiënteerd en gaan zowel met IT- als CE-resellers om. De trend is dat IT-bedrijven de consumentenelektronica oppikken en zich verbreden. Ze kunnen dan gewoon een hoogwaardig, technisch product verkopen. Tradities moeten losgelaten worden en bedrijven moeten vooruit kijken. Momenteel besteden we nog geen aandacht aan deze ontwikkeling, maar we moeten dat in de toekomst zeker gaan doen. We moeten er samen voor zorgen dat de consumentenelektronica bekend wordt bij het IT-kanaal. Ik weet nog niet precies hoe we dat moeten doen, maar je zou dan kunnen denken aan het organiseren van roadshows of het geven van korte trainingen.’
Meer specialiseren
Volgens distributeur PST zorgt de convergentie tussen IT en CE ervoor dat voor alle partijen andere kanalen geopend worden. ‘Bestaande klanten wordt zo de mogelijkheid geboden om ook de andere kant op te gaan.’ Commercieel directeur Robert Boegem ziet nog wel dat IT en CE nog strikt gescheiden worden. ‘Toch zal het wel gebeuren dat ze samengevoegd worden. De huidige IT-winkels kunnen er meer mee dan hun CE-collega’s. Momenteel is er een aantal grote partijen dat zich op beide gebieden richt. Daar wordt steeds meer geïntegreerd. De heel kleine resellers zullen het echter wel moeilijk gaan krijgen. Ik raad ze dan ook aan om zich nog meer te specialiseren in IT-producten, omdat ze zich dan nog kunnen onderscheiden van de rest. Maar maak in ieder geval de overstap niet als je er niets vanaf weet.’
De dubbele functie van monitoren is een ontwikkeling die volgens Boegem te danken is aan de populariteit van digitale camera’s. ‘Dat segment heeft de markt geopend. De IT- en CE-distributiekanalen zijn vaak al samengevoegd, en ik denk dat we als distributeur over twee jaar tegen een heel andere doelgroep aankijken. Ik hoop dat het IT-kanaal de CE-producten gaat opnemen in het aanbod. Deze ontwikkeling wordt ook steeds duidelijker waarneembaar, en het bestaansrecht van de kleinere CE-winkels komt in het geding. De IT-resellers hebben nog wel moeite om CE-producten te verkopen, maar het is een ontwikkeling die onomkeerbaar is. Ze moeten hun assortiment wel uitbreiden, maar ook de ontwikkelingen afwachten.’
Tussenfase
CTX is een fabrikant die gespecialiseerd is in monitoren. Het bedrijf ziet vanuit technologisch oogpunt dat de tv verschuift richting de monitoren. ‘Monitoren zijn superieur; ze hebben een hogere resolutie en zijn daarnaast digitaal,’ licht productmanager Jordan Popov de visie van het bedrijf toe. ‘De monitor van vandaag is niet enkel meer een pc-terminal te noemen. Of we nu spreken van een (in- of externe) tv-tuner of camera: de monitor heeft naast de pc eveneens multimediale toepassingen. De gebruiker wil zijn administratie kunnen doen, chatten, een videoconferentie organiseren en daarnaast ook nog televisie kunnen kijken. Gebruiksgemak en eenvoud staan voorop. We betwijfelen of dergelijke multifunctionele monitoren de toekomst hebben; het zal meer een tussenfase zijn. Uiteindelijk zijn we onderweg naar een tijdperk waar een centrale pc of een hub in huis meerdere displays aanstuurt. Elke display kent zijn eigen gebruik; te denken valt aan een display in de woonkamer om tv te kijken, e-mails te checken of MP3’s te selecteren, een display in de keuken met de bestellijst van de supermarkt en een display in de gang om het laatste weerbericht en filenieuws op te vragen.’
Popov vindt de dubbelfunctie van monitoren wel degelijk van invloed op het huidige kanaal. ‘Er zal binnen afzienbare tijd geen duidelijk onderscheid meer zijn tussen sec IT- en CE-producten. Daarnaast zullen er ook veel minder IT-dealers zijn zoals we die nu kennen. Afgezien van uitzonderingen (voor de meer specialistische, professionele marktsegmenten) zal het leeuwendeel van de huidige IT-dealers zich moeten verdiepen in consumentenelektronica en de veeleisende eindgebruiker. De beweging is reeds in gang gezet met digitale fotocamera’s, maar zal zich verder ontwikkelen richting media centers, digitale tv’s en LCD-televisies. Deze ontwikkeling zal eveneens in tegenovergestelde richting plaatsvinden (CE richting IT). Enerzijds zal de concurrentie toenemen, anderzijds biedt deze ontwikkeling nieuwe kansen en mogelijkheden voor het kanaal.’
Standaard
Richard Chang, productmanager monitoren bij Samsung Electronics, ziet ook steeds vaker dat consumentenelektronica en IT nader tot elkaar komen. ‘Er zijn echter nog wel heel andere markt- en prijsstructuren. De echt grote monitoren (32 inch en groter) gaan eerder via CE-winkels, maar de 15, 17 en 19 inch schermen, waar ook televisie op gekeken kan worden, worden steeds vaker via de IT-winkels verkocht. Met de introductie van de media centers staat de pc centraal en niet de tv. Een reseller die zich daarmee profileert, heeft een nieuwe verkooptactiek. Je ziet steeds vaker een convergentie van verschillende technologieën in de huiskamer. Ik vind het wel belangrijk dat er een standaard ontwikkeld wordt. Microsoft probeert dit met het Media Center, maar ik weet niet of dit echt dé standaard wordt.’
Volgens Chang proberen tv-fabrikanten telkens weer de link te leggen naar de IT. Hij doelt dan vooral op het gebruik van een DVI-aansluiting. ‘Voor consumentenelektronica moet een invoerheffing van 14 procent betaald worden en voor computerapparatuur niets. Met een DVI-aansluiting op tv’s probeerden fabrikanten onder de IT-heffing van 0 procent te vallen. De EU wilde dit echter niet en daarom moest er voor pc-monitoren met DVI ook 14 procent invoerheffing betaald worden. Er is alleen geen eenduidig beleid binnen Europa; een land als Duitsland houdt zich hier al niet aan. Toch zijn de meeste fabrikanten wel met dit probleem bezig en wordt overheveling van capaciteit naar Europa overwogen. Hierdoor vervalt de heffing en komen monitoren, of ze nu voor de pc of als tv gebruikt worden, op een acceptabel prijsniveau. Dit biedt resellers de kans om hun omzetten te vergoten, omdat ze een alternatief voor de televisie kunnen bieden.’
Meerwaarde
Joop van der Laan, salesmanager bij distributeur BDCC Computer Company, ziet ook steeds vaker de verschillende doelgroepen naar elkaar toe groeien. ‘Het pc-gebeuren wordt steeds meer omarmd, maar de pc-resellers krijgt het ook steeds moeilijker. Van deze resellers wordt steeds meer expertise verwacht en vaak hebben ze geen tijd om zich deze eigen te maken. Daarbij is er vaak een spanningsveld, omdat ze niet weten welke weg ze moeten bewandelen. We raden ICT-resellers vaak aan om zich toch te verdiepen in multimedia, omdat dat een meerwaarde voor henzelf vormt.’
Van der Laan doelt er dan op dat de verkoop van een monitor een kans oplevert om er bijvoorbeeld ook een pc bij te verkopen. ‘Als je het maar goed op elkaar afstemt,’ vervolgt de salesmanager zijn verhaal. ‘Microsoft zette de trend met de introductie van de Media Centers en hierdoor treedt een verschuiving naar de woonkamer op. De eindgebruiker wil op die ene monitor zowel tv kunnen kijken als ermee computeren. Dan is het zaak dat een reseller zich verdiept in dergelijke media centers en de specificaties van de schermen kent. Natuurlijk moet het een mooi design zijn, maar ook zaken als de kijkhoek en tv-tunerkaarten spelen hierbij een rol. Want steeds vaker verandert de grauwe pc in de hoek in een mooie machine midden in de huiskamer.’