Softwareontwikkelaar Talisma gaat naast het enterprise-segment ook voortaan het MKB bedienen door met een professionele uitgave van het eigen product te komen. Hierdoor is de maker van customer interaction management- (CIM-) applicaties op zoek naar nieuwe partners.
Talisma is gespecialiseerd in het ontwikkelen van software dat de interactie met de klant verbetert. Te denken valt dan aan een suite die alle communicatiemiddelen van de klant bundelt zodat hij in direct contact staat met zijn afnemers. Dergelijke producten werden tot voor kort voornamelijk bij de grotere bedrijven ingezet, maar nu komt Talisma dus met een versie die deze vorm van interactie geschikt maakt voor MKB-bedrijven. “Groot voordeel van onze oplossingen is dat ze verticaal uitbreidbaar zijn”, zegt Jon McNerney, vice president international operations bij Talisma. “Daarom zoeken we ook nieuwe partners die zich bij voorkeur richten op een nichemarkt en ongeveer 20 tot 25 personen in dienst hebben. Wij hebben geen verstand van het MKB en daarom doen we alle handel via nieuw aan te stellen partners. Eigenlijk brengen wij CIM naar het MKB-kanaal.”
Wekelijkse bijscholingscursussen
Talisma opereert wereldwijd en in Europa bedient het drie grote afzetgebieden, waaronder de Benelux. Voor de toekomst richt het softwarebedrijf zich op Oost-Europa en de opkomende markten. Momenteel heeft Talisma slechts twee partners in Nederland, maar nu het MKB-segment ook bediend gaat worden, moet dit aantal in snel tempo worden uitgebreid. “Nieuwe partners moeten een certificeringproces afronden voordat ze Talisma Professional Edition mogen gaan verkopen”, verduidelijkt Thomas Knoop, countrymanager Talisma Benelux. “Daarna ondersteunen we hen met wekelijkse bijscholingscursussen via het web. In Nederland hebben we een eigen kantoor met trainingsfaciliteiten en organiseren we graag met partners samen events. Wij sponsoren hen dan en zorgen voor interessante sprekers. Ook hebben we speciale handleidingen gemaakt voor onze nieuwe partners over hoe ze bij deze MKB-bedrijven de implementaties kunnen gaan doen.”
VoIP
Momenteel organiseert Talisma al jaarlijks een wereldwijd event om feedback van partners te krijgen om zodoende de producten te verbeteren. Daar gaat op korte termijn ook een Europees event bijkomen. Zeker nu Talisma een samenwerkingsverband met CrystalVoice heeft aangekondigd (klik hier voor het persbericht), waardoor ook voice-over-ip geïntegreerd is met de Talisma-producten. “VoIP is een belangrijk opkomend kanaal”, meent McNerney. “En VoIP past uitstekend in onze multichannel strategie. Darnaast biedt VoIP grote kansen voor het MKB, wat onze nieuwe marktbenadering verder ondersteunt. Onze producten zijn , met of zonder VoIP, makkelijk te implementeren en te installeren en er hoeft weinig geïnvesteerd te worden. Dat levert partners mooie opbrengsten op. Daarnaast hoeven klanten en partners niet in hardware te investeren, omdat onze bundel met alle bestaande communicatiemiddelen samenwerkt. Kleine bedrijven willen geen it moeten leren en doen liever waar ze goed in zijn. Dan is de inzet van onze CIM-applicaties een kosteneffectieve oplossing.”