Ordina huurde onlangs Annemarie Thomas in om nieuwe medewerkers te lokken. Steeds meer ict-bedrijven starten indrukwekkende wervingscampagnes. Maar sommige campagnes zijn mooier dan de loopbanen die ze beloven.
Gelukkig was schaatsster Annemarie Thomas er om de gasten van Ordina te vermaken tijdens de bedrijfsclinic van begin maart. Als het aan de capriolen van Ernst Schipper op het ijs had gelegen, waren ze vast afgehaakt. “Ik kan namelijk niet zo goed schaatsen”, aldus de Ordina-recruiter. Schipper was echter vooral gastheer. Het evenement vormde de aftrap van een nieuwe benadering van de arbeidsmarkt door Ordina. Medewerkers mogen kennissen vier keer per jaar uitnodigen voor een sportclinic van het bedrijf, waarbij de gasten kennismaken met Ordina. Vooral in Amerika wordt deze wervingsmethode toegepast. Door medewerkers als intermediairs in te zetten, garanderen bedrijven zich van belangstelling op niveau. Werknemers dragen namelijk niemand voor die zij ongeschikt achten.
“Er waren die dag vijfentwintig gasten en vijftien medewerkers”, zegt Schipper. “Wow, dacht ik van sommigen. Maar we duwden hun echt geen sollicitatieformulieren onder de neus. We willen onze gasten niet gelijk in dienst nemen, maar een breed netwerk aanleggen van geïnteresseerde ict’ers in de hoop dat daar in de toekomst ook nieuwe medewerkers uit komen. Zij kennen Ordina wel, maar hebben daar vaak nog weinig gevoel bij. Door ze uit te nodigen kunnen ze onze cultuur opsnuiven.”
Showroom
Het initiatief van Ordina staat niet op zichzelf. Steeds meer ict-bedrijven bedenken opvallende campagnes om nieuw personeel aan te trekken. Zo ontvangt het bedrijf Calco-IT sollicitanten in showrooms van Opel. Wie een arbeidscontract tekent, krijgt ter plekke een auto. Het bedrijf hoopt hierdoor vijftig tot honderd nieuwe mensen aan te trekken dit jaar, vooral voor softwareontwikkeling, kwaliteitszorg en infrastructureel management. In Groningen lokt het ict-bedrijf Wisdom ervaren Java- en .Net-programmeurs door ze vijf euro per minuut te betalen bij sollicitaties. “Daarmee zijn we in november begonnen omdat we tien vacatures hadden die we maar niet vervuld kregen”, zegt directeur René Schoenmakers. “Toen we er eindelijk negen hadden, hadden we al weer tien nieuwe vacatures. Met traditionele werving houden we de groei van ons bedrijf niet bij. Wij vragen ervaren specialisten waarvan er niet veel beschikbaar zijn. Toen we met de beloning voor sollicitanten begonnen, trokken we gelijk de aandacht in de media. Veertigduizend mensen reageerden, zelfs uit het buitenland. Vooral mensen die ooit in het Noorden hadden gewoond of gestudeerd reageerden. We hebben twaalf mensen opgeroepen. Dit kostte ons vierduizend euro aan betaling voor de sollicitaties, minder dan wanneer we advertenties hadden gezet of wervingsbureaus zouden hebben ingeschakeld. Zichtbaarheid van onze vacatures, dat is belangrijk.”
Junioren
Ict-bedrijven realiseren zich dat ze in een aantrekkende markt iets moeten doen om de aandacht te trekken van de werkzame ict’ers. Junioren zijn er genoeg, maar die zijn vaak te licht. Ervaren ict’ers met een jaar of acht werkervaring zijn moeilijker te vinden. Die hebben doorgaans goede banen en kennen hun marktwaarde. “Die week je niet zo maar los”, zegt Job de Vries, directeur van Employment Vision, een bureau voor werving en selectie van ict’ers. “Ook niet met sollicitaties in showrooms. Daarmee trek je wel nieuwsgierigen en gelukszoekers. Als ict’er moet je uitkijken met dit soort acties. Snel erin, maar ook snel eruit, dat is het risico. Kleine bedrijven investeren doorgaans weinig in professionele ontwikkeling van hun medewerkers.”
Grotere bedrijven proberen het duurzame karakter van hun bedrijf te accentueren door hun bedrijfscultuur te laten zien. CIBIT Adviseurs bijvoorbeeld organiseert een evenement op 13 april, waarbij geïnteresseerden de werkgever het hemd van het lijf mogen vragen. Ook Ordina probeert zich cultureel te onderscheiden. “Bedrijfscultuur is uiteindelijk je onderscheidend vermogen”, meent Schipper. “Ict-bedrijven bieden min of meer vergelijkbare producten en ambities. Op arbeidsvoorwaarden willen we ook niet worden uitgekozen. De gekte van eind jaren negentig in de ict heeft bedrijven niets opgeleverd. Dan blijft over wat je als thuishaven kunt bieden aan medewerkers.”
Ict’ers zien al dat campagnegeweld wel zitten. Voor hen maakt het de arbeidsmarkt inzichtelijk. “Ik kan tenminste goed zien wat er zoal geboden wordt”, zegt Orlando Carty, Lotus Notes-programmeur. “Het gaat me daarbij vooral om de geboden ontwikkelmogelijkheden en de bedrijfscultuur. Salaris natuurlijk ook wel, maar dat komt beslist niet op de eerste plaats.”