Psychoakoestiek houdt zich bezig met hoe mensen geluid waarnemen en hoe hun subjectieve waarneming (psychologie) zich verhoudt tot de objectieve natuurkundige aspecten (akoestiek) van klank. Het Duitse Fraunhofer Instituut heeft deze kennis gebruikt om (na zes jaar onderzoek) software te ontwikkelen voor het watermerken van audiobestanden. In de frequenties die buiten het menselijk gehoor vallen, worden in data subtiele veranderingen aangebracht, die wel te detecteren zijn met een computer.
.
Psychoakoestiek houdt zich bezig met hoe mensen geluid waarnemen en hoe hun subjectieve waarneming (psychologie) zich verhoudt tot de objectieve natuurkundige aspecten (akoestiek) van klank. Het Duitse Fraunhofer Instituut heeft deze kennis gebruikt om (na zes jaar onderzoek) software te ontwikkelen voor het watermerken van audiobestanden. In de frequenties die buiten het menselijk gehoor vallen, worden in data subtiele veranderingen aangebracht, die wel te detecteren zijn met een computer.
Ook beeld- en videomateriaal kan worden gemerkt door subtiele manipulatie, onzichtbaar voor de menselijke zintuigen. Bestanden kunnen worden gecodeerd met transactiecodes of anderszins unieke nummering, zodat ze getraceerd kunnen worden naar de bron. Webwinkel Libri watermerkt ieder luisterboek dat ze verkopen, zodat de oorspronkelijke klant te achterhalen is. Handig voor als de boeken later in het illegale circuit opduiken. Ook handig voor de consument die niet gebonden is aan een bepaalde mp3-speler of dvd-regio om zijn bestanden te gebruiken en niet zijn pc in de soep draait als hij een kopie wil maken voor eigen gebruik.
Converteren en bewerken hebben geen invloed op het watermerk. Zelfs wanneer audiobestanden worden gekopieerd door ze op te nemen via een microfoon, blijft het watermerk intact. Dat geldt ook voor het afdrukken en scannen van beeldmateriaal. Of digitaal watermerken een grote toekomst heeft in de strijd tegen piraterij, is onzeker. “Dat hangt van de DRM-mensen af en of zij beveiliging hardwaregebonden willen houden”, zegt Martin Steinebach, divisiemanager van Fraunhofer. “Als we besluiten de klant te vertrouwen en hem laten doen wat hij wil met zijn gekochte spullen, dan kunnen we hem met watermerken in ieder geval traceren.”