De komende tien jaar zullen consumenten het internet intensiever gebruiken. Dat heeft consequenties voor zowel hardware- als softwarefabrikanten.
Pc’s zijn gemeengoed, breedbandverbindingen betaalbaar en het entertainmentaanbod op internet groeit. Volgens Gartner wordt de consument daardoor de komende tien jaar dé drijvende kracht achter nieuwe technologische ontwikkelingen. Steve Prentice, onderzoeksleider bij Gartner EMEA (Europe, Middle East and Africa): “De afgelopen dertig jaar is technologie het bedrijf binnengedrongen. Over nog eens dertig jaar zal het ook elk individu bereikt hebben.” Om aan alle consumentenwensen te voldoen, moet de hardwarecapaciteit over tien jaar honderd keer zo groot zijn, zo voorspelt Prentice. Daarvoor is virtualisatie nodig, waarbij processen en gegevens worden losgekoppeld van de onderliggende hardware. Zo kan één server virtueel worden opgedeeld in veel kleintjes, of kunnen veel kleine hardwarecomponenten samen juist één groot systeem simuleren. Het toenemende gebruik van virtualisatie is slechts nieuws voor hardwarefabrikanten. Bedrijven gaan daardoor namelijk relatief minder geld uitgeven aan hardware, maar meer aan ondersteunende en beheerdiensten. Ook softwareproducenten zien zware tijden tegemoet. Als consumenten al betalen voor software, willen ze dat alleen doen voor hun daadwerkelijke gebruik van softwarecomponenten, en niet voor een ouderwetse licentie die toegang geeft tot alle potentiële mogelijkheden van de software. Daarnaast rekenen consumenten bedrijven genadeloos af op onethisch gedrag (denk aan de China-kwestie van Google), waardoor de controlerende invloed van de markt belangrijker zal worden dan die van wetgeving.