ICTroom Company heeft voor ISC West – een organisatie die politie, Justitie, GGD en brandweer ondersteunt op het gebied van de informatievoorziening – in acht weken tijd een nieuw rekencentrum gerealiseerd. Ron Heijmans, als projectleider bij ISC West verantwoordelijk voor de inrichting, over de valkuilen die bij het bouwen van een nieuw computercentrum maar het beste vermeden kunnen worden.
De ICT-Service Coöperatie (ISC) is een organisatie die politie, justitie, GGD en brandweer ondersteunt op het gebied van informatievoorziening. Ons land is hiertoe opgesplitst in een aantal regio’s die ieder een eigen ondersteunende organisatie kennen. ISC West neemt een deel van ons land voor zijn rekening. “In 2005 kwamen we tot de conclusie dat ons bestaande rekencentrum te klein was geworden”, vertelt Ron Heijmans. “Door een aantal omstandigheden kwam het besluit dat een nieuwe rekencentrum nodig was nogal onverwacht. Te meer daar we een aantal verplichtingen naar onze klanten waren aangegaan. Dit betekende dat wij in zeer korte tijd een compleet nieuw rekencentrum moesten inrichten.”
Facilitaire problemen
Een nieuw rekencentrum bouwen is eerst en vooral een nieuw gebouw realiseren. Met name de facilitaire voorzieningen die nodig zijn om de servers, routers, switches en dergelijke optimaal te laten functioneren, vragen om veel aandacht. Denk aan elektriciteit en koeling, maar bijvoorbeeld ook aan toegangscontrole. “De grote tijdsdruk waaronder wij stonden, had duidelijk zijn invloed op de selectie van de partner waarmee wij in zee wilden gaan. We hebben met een aantal partijen gesproken. Sommige bedrijven werkten nogal bureaucratisch en wekten de indruk dat zij pas hun plan van aanpak zouden kunnen opleveren op het moment dat wij het rekencentrum eigenlijk al operationeel wilden hebben. We hebben gekozen voor ICTroom uit Hillegom. Deze firma kende ik reeds, maar wat ons met name aansprak was hun ‘war room’-achtige aanpak. “Vanwege het korte tijdsbestek geen dikke plannen schrijven, maar alle betrokkenen bij elkaar in een vergaderkamer zetten en vervolgens concreet aan de slag gaan: hoe richten we het rekencentrum in en wat is er voor nodig om dat voor elkaar te krijgen?”
“Er is nogal wat tijd en energie gaan zitten in de vergunningen. Ook het overleg met de medebewoners van het pand waarin wij zijn gevestigd, heeft een flink beslag op de agenda gelegd. Geen probleem, zolang je het maar in de planning opneemt. Daarnaast hebben we veel aandacht aan de stroomvoorziening en de koeling besteed. Omdat we geen ‘in-row cooling’ of waterkoeling wilden in het rekencentrum geen van beide passen bij onze continuïteitseisen hebben we gekozen voor een koelconcept dat ‘Cooling Alley’ heet. Hierbij wordt om de apparatuur een fysieke ruimte gecreëerd waar de koelingslucht onder druk doorheen wordt gevoerd. We verwachten hierdoor zeker een capaciteitsverbetering van circa 35 procent te realiseren ten opzichte van conventionele koelmethoden. Aangezien dit centrum deel uitmaakt van een ‘twin center’ hebben we ook te maken gehad met dark fiber dat dwars door woonwijken en bedrijfsterreinen heen moest. Dat is niet ingewikkeld, maar wie in acht weken tijd van nul naar operationeel wil, krijgt zo best wat onderwerpen op zijn bordje.”
“Vooraf hadden we een goed beeld van onze behoefte aan stroom. Er staan hier tientallen racks vol bladeservers en dat aantal groeit gestaag verder. Dat levert een fors energieverbruik op. Kan de elektriciteitsmaatschappij dat leveren of is daar bijvoorbeeld een nieuw transformatorhuis voor nodig? Ons stroomverbruik heeft ook gevolgen voor het type elektriciteitskabel dat wordt gebruikt. Je hebt dan een veel dikker type nodig, dat echter – zo gaat dat natuurlijk bij zo’n krappe planning – niet op tijd leverbaar was. De gewenste snelheid vraagt dan om een pragmatische houding, dus hebben we een andere capaciteit kabel die wel beschikbaar was dubbel toegepast. Bovendien hebben we voor twee ‘power feeds’ gezorgd die kruislings zijn verbonden aan de serverruimte. Natuurlijk moet de verhuurder veel van dit soort zaken regelen, maar je moet er zelf wel goed bij blijven.”
Valkuilen omzeilen
“Om de airco’s op het dak van het pand te kunnen plaatsen, was een kraanwagen nodig. Die kon in eerste instantie echter niet dicht genoeg bij het pand komen, omdat zich daaronder een parkeergarage bevindt en die kan het gewicht van de kraan niet dragen. Dus moet daar eerst iets voor geregeld worden. Bovendien moet je goed overleggen met de andere gebruikers van het pand wanneer dit soort activiteiten plaatsvinden, zodat er geen onnodige overlast ontstaat. Hetzelfde geldt voor het hak- en breekwerk voor de elektriciteitsvoorziening.”
Bij projecten met een krappe planning moeten nogal wat valkuilen omzeild worden, vertelt Heijmans. “Het is van groot belang dat je als projectleider goed weet waar je op facilitair en bouwkundig gebied mee bezig bent. Dat was heel duidelijk de rol van ICT Room: zij weten hoe ze dit soort projecten moeten aanpakken. Je hebt te maken met bouwbedrijven, installateurs, noem maar op. Die houden er vaak een heel andere werkwijze op na dan we in de ict-sector gewend zijn. Samenwerken – ook onderling – is lastig en zelfs de kleinste afwijking van de plannen wordt als meerwerk gezien en is kostbaar. Dat was bij ons extra lastig, aangezien we door de snelheid van werken geen volledig dichtgetimmerd contract hadden opgesteld.”
“Ken het gebouw bovendien goed. Zit er bijvoorbeeld vloerverwarming in, dan kun je niet boren maar moet alles verlijmd worden. Niet erg, maar je moet er wel rekening mee houden. Blusapparatuur is uiteraard ook van groot belang. Wil je weten of die installatie goed werkt, dan moet je hem wel uitproberen en ook dat kost weer tijd. De glasvezelkabel waarmee we verbonden zijn aan een ander rekencentrum, is door een bestaande leiding geblazen. Dan moet die leiding natuurlijk wel heel zijn. En niet net een breuk hebben onder het asfalt van een druk kruispunt of op een plek waarop dat moment een aantal auto’s geparkeerd staan waarvan de eigenaren niet te achterhalen zijn.”
“Het makkelijkste stuk van de hele operatie bleek de hele ict-kant. De apparatuur werd min of meer op tijd geleverd en onze beheerders slaagden er zonder noemenswaardige problemen in om alle applicaties en netwerken op tijd operationeel te hebben.”
Ron Heijmans
Ron Heijmans is interim manager. Hij richt zich met name op ‘turn-around management’ en het inrichten en veranderen van organisaties. Eerder heeft hij rekencentra ingericht voor onder andere Worldcom/UUNet.
Vijf tips voor opdrachtgevers en leveranciers
Als een rekencentrum binnen zeer korte tijd moet worden gerealiseerd, moeten klant en leverancier nauw samenwerken. Ron Heijmans heeft vijf tips voor potentiële opdrachtgevers:
1. Een snelle inrichting betekent veel keuzes maken. Lever voldoende inspanning om deze keuzes weloverwogen te maken en accepteer dat je moet leven met de consequenties daarvan.
2. Zoek een goede en ervaren partner die op dezelfde wijze denkt en geef die voldoende vertrouwen.
3. Doe als opdrachtgever vooraf goed je huiswerk. Met andere woorden: weet wat je gaat doen.
4. Stel een stuurgroep aan die voldoende mandaat heeft – ook financieel. Voor iedere uitgave toestemming moeten vragen, kost nodeloos veel tijd.
5. Accepteer dat sommige producten een lange levertijd hebben. Pas desnoods tijdelijke oplossingen toe totdat alle systemen zijn geleverd.
Eric Taen, senior adviseur van ICTroom Company geeft vijf tips aan potentiële opdrachtgevers:
1. Leg de nadruk op de koppelvlakken waar systeemdelen van verschillende partijen elkaar raken.
2. Let vooral in de afronding op de details.
3. Werk bij de uitrol van grof naar fijn en zorg voor een tijdsplanning die altijd actueel is.
4. Kies voor deelopleveringen en tussentijdse tests; alleen bij oplevering testen kan voor onnodige verrassingen zorgen.
5. Neem in het ontwerp ook de controle en de beheertools mee.
Heey pap ik was aan het zoeken en toen kwam ik je foto tegen nu zie je er wel beter uit ;D Je zoon xaveer