Tijdens de Cisco Partner Summit 2006 in het Amerikaanse San Diego heeft CEO John Chambers tijdens een persbijeenkomst mogelijke onrust onder partners in de kiem gesmoord. Door de toename aan complexiteit in de partnerprogramma's en door hogere investeringen, vrezen partners voor een minder interessante return on investment (ROI).
Gedurende het Cisco-event werd duidelijk dat partners bang zijn dat het investeren in nieuwe trainingen en certificeringen misschien niet terugverdiend gaat worden. ‘Het is eerder andersom,’ reageert Cisco-CEO John Chambers als hij naar de ROI voor partners wordt gevraagd. ‘Al deze aankondigingen die we gedaan hebben, leveren de partners juist meer op. Natuurlijk verwachten we in onze nieuwe partnerprogramma’s meer van onze partners, maar daar worden zij dan ook meer voor beloond. We hebben tools opgezet die onze partners laten zien hoe zij hun investeringen eruit kunnen halen en zelfs hogere omzetten kunnen gaan draaien.’
John Chambers wijst er in dezelfde bijeenkomst op dat partners niet alleen vanwege de marges met Cisco mee moeten veranderen, maar ook hun cashflow zal door de aanpassingen gaan toenemen. Chambers: ‘Via rekenmodellen kunnen we aantonen dat deze veranderingen meer voordeel opleveren. We laten de partners zien dat we ze goed belonen door met ons samen te werken. In mijn ogen lijkt me dit een perfect scenario en het zegt iets over de kracht van deze vernieuwde en nieuwe programma’s. Als wij beter gaan presteren, profiteren onze partners ook en hoeven zij echt niet voor hun ROI te vrezen. Want zeg nou zelf, als je als bedrijf tussen de 90 en 95 procent via partners doet, dan hou je wel rekening met hen. We moeten allemaal beter worden van de nieuwe programma’s.’