Volgens Amerikaans onderzoek in opdracht van het ministerie van defensie vormen ict’ers ‘veiligheidsrisico’s van binnenuit’.
Ict’ers zijn vaker dan gemiddeld introverte mensen. Die zijn vaker dan gemiddeld stressgevoelig. Bovendien zullen ze, als de situatie uit de hand dreigt te lopen, pas laat aan de bel trekken. Waar een extravert iemand bij de eerste tegenslag verzucht dat hij het zo moeilijk heeft, kropt een introverte medewerker het op. Tot een ontploffing volgt. Wie weet dan precies waar die ict-techneut mee bezig was? Dit profiel schetsen de hoogleraar klinische psychologie (en voormalig CIA-medewerker) Eric Shaw en psychiater Jerrold Post in een rapport voor het Amerikaanse ministerie van defensie, dat wilde weten welke dreigingen van binnenuit zij kon verwachten. Omdat onze afhankelijkheid van computers groter wordt, neemt de dreiging toe, meent het duo.
Sociale vaardigheden
Benjamin Niemeijer, psycholoog en coach, herkent er wel iets in: “Het zit ingewikkelder in elkaar. Ict’ers zijn vaak geneigdproblemen cognitief te benaderen en hebben meer moeite op gevoelsniveau vast te stellen wat er speelt. Het gevolg kan zijn dat je besluitvorming daardoor minder adequaat verloopt en dat je inderdaad te laat bent.”
“Het beeld dat de onderzoekers schetsen is ouderwets”, vindt Janine van der Zwaag, recruiter bij ict-dienstverlener Accenture. “Vijftien jaar geleden waren ict’ers voornamelijk introverte mensen, maar dat is niet meer zo. Ik zie dat er in de opleidingen ook veel aandacht is voor de ontwikkeling van sociale vaardigheden.” Ze heeft een punt: de heren blijken zich inderdaad te baseren op een onderzoek uit 1991.
Test- en organisatiepsycholoog Daniëlle Seelen van psychologisch adviesbureau Ltp: “Het principe van Shine stelt dat mensen kiezen voor beroepen die van nature bij ze passen. Ict’ers die alleen op een kamertje aan de slag moeten, zullen dus vaker introverte mensen zijn.” Toch schat ze dat het afbreukrisico meevalt.
Mijn stelling is dat ICT’ers door de toenemende complexiteit van de techniek steeds meer techneuten zijn en worden. Techneuten, ok voor ingenomen standpunt maar wel getoetst in de praktijk (30 jaar ongeveer), hebben over het algemeen minder sociale vaardigheden afgezien nog van de vraag of ze iets in duidelijke taal naar niet It’ers kunnen overbrengen.
De techniek wordt steeds meer de kapstok op basis waarvan systemen wordne gemaakt zonder rekening te houden met gebruiksvriendelijkheid en beheersbaarheid.
Bijvoorbeeld wanneer er iets in een factuur niet goed gaat dan gebeurt er onder de motorkap zoveel met allerlei objecten, databases enzovoort dat een gebruiker niet weet wat hij of zij zou moeten testen om te weten of andere onderdelen ook nog werken. En een technuet gaat aan die problematiek volledig voorbij aangezien die alleen maar een source wil maken die zoveel mogelijk gelijktijdig kan afhandelen en dus maar 1 keer voorkomt.
Het is tijd voro een reflectie denk ik en een beetje terug naar oudere tijden zodat de kosten voor IT niet nog steeds meer uit de hand gaan lopen zonder dat bedrijven weten waarom dit is.
Ik kan nog wel even doorgaan met het noemen van voorbeelden.
By the way kwam toevallig op dit artikel uit door een zoek opdracht in google en dit gaf mij wat stof tot nadenken.
Mvg,
Leo van Delft