Cognos en IBM gaan hun samenwerking verder uitbreiden om klanten te helpen hun bedrijfsprocessen door de hele organisatie heen te integreren en beter inzicht te krijgen in de prestaties.
De nieuwe Strategic Alliance-overeenkomst houdt de gezamenlijke ontwikkeling, marketing en verkoop in van SOA (service oriented architecture)-gebaseerde oplossingen die klanten in staat stellen optimale analyses te maken met behulp van branchespecifieke best practices.
Onderdeel van de samenwerking is dat IBM meer advies gaat bieden ter ondersteuning van de – in de overeenkomst beschreven – activiteiten en oplossingen van Cognos. Cognos zal zijn business intelligence-producten verder verbeteren en optimaliseren voor hardware, software en services van IBM. Cognos gaat ook IBM’s WebSphere- en Information Management-technologieën leveren als onderdeel van de aanbevolen referentiearchitectuur voor Cognos 8 Special Edition. Dit is een complete BI-oplossing die functionaliteit biedt voor rapportage, analyse, scorecarding, dasboarding en event management.
IDC voorspelt dat de markt voor SOA, inclusief software, services en hardware, tegen 2007 een omvang zal hebben van 21 miljard dollar. Zowel IBM als Cognos maken gebruik van en ondersteunen SOA volledig. Ze bieden hiermee op open standaarden gebaseerde bedrijfstoepassingen voor ieder aantal gebruikers en voor elke technologie. Deze stellen klanten in staat een van de belangrijkste uitdagingen van het implementeren van een SOA-infrastructuur het hoofd te bieden: het beheren, integreren en beschikbaar maken van hun bedrijfsinformatie.
Cognos en IBM gaan verticale oplossingen ontwikkelen en vermarkten die klanten helpen de specifieke uitdagingen in hun bedrijfstak – bijvoorbeeld de verzekeringsbranche en de overheid – aan te gaan. IBM en Cognos zullen klanten in deze branches ondersteunen bij de inzet van SOA-gebaseerde oplossingen, zodat ze op een flexibele en eenvoudige manier informatie kunnen integreren uit andere toepassingen, op welke technologie die ook gebaseerd zijn.
IBM en Cognos gaan ook verder met het optimaliseren van oplossingen gebaseerd op IBM’s aanbod van middleware (bijvoorbeeld WebSphere, Information Management, Lotus, Tivoli en Rational), zijn hardware (zoals de eServer xSeries- en pSeries-platformen die Linux-, AIX- of Windows-omgevingen ondersteunen en de platformen voor data-integratie eServer iSeries en zSeries). Het resultaat is dat klanten op bedrijfsniveau profiteren van beveiliging, prestatie en schaalbaarheid tegen een betaalbare prijs.
‘We zijn blij met de uitbreiding van onze strategische samenwerking met IBM,’ zegt Rob Ashe, president en chief executive officer van Cognos. ‘Deze maakt het mogelijk om onze gezamenlijke klanten nog meer innovatie te bieden. We streven allebei naar het bieden van kostenefficiënte, geïntegreerde oplossingen voor grote ondernemingen. Met deze samenwerking zijn de activiteiten van onze organisaties nog beter op elkaar afgestemd en zijn we in een uitstekende positie om onze klanten te helpen op succesvolle wijze BI en performance management toe te passen.’
‘De uitbreiding van de samenwerking laat zien hoe belangrijk IBM het vindt om klanten innovatieve oplossingen te bieden waarmee ze de uitdagingen in hun branche kunnen aangaan,’ zegt Mark Hanny, vice-president strategic alliances van IBM. ‘Door Cognos’ applicaties te combineren met IBM’s open technologie en service-expertise zijn organisaties in staat de efficiency te vergroten en hun investeringen sneller terug te verdienen. Onze gezamenlijke klanten zullen beter in staat zijn te beantwoorden aan de informatiebehoefte van klanten, businesspartners en medewerkers. Ze verbeteren hun besluitvorming, verkopen meer en vergroten de loyaliteit van hun klanten.’