Cisco Systems zal het session initiation protocol (SIP) ondersteunen in de IP PBX software van het bedrijf. Het bedrijf was tot nu toe de enige grote leverancier van netwerkapparatuur die SIP niet breed ondersteunde in zijn IP PBX-software.
SIP is een protocol om multimediacommunicatie mogelijk te maken op een Voice over IP (VoIP) – netwerk. Door het protocol kunnen bedrijven die VoIP gebruiken verschillende producten van verschillende leveranciers koppelen. Hierdoor kunnen de kosten om een VoIP-netwerk op te zetten laag gehouden worden.
Cisco ziet de ondersteuning van SIP als een belangrijke stap voor klanten. "Ip-telefonie gaat allang niet meer alleen over het omleiden van langeafstandsgesprekken. Het gaat over het verbeteren van productiviteit en effectiever werken. En mensen moeten daarom kunnen communiceren en samenwerken op de manier die het beste bij hun past", aldus Barry O’Sullivan, vice-president ip communications van Cisco.
Update: Cisco reageert dat het SIP wel degelijk allang ondersteunt. Het product CallManager 5.0. krijgt nu als eerste brede ondersteuning voor SIP ingebouwd. Tot op heden bood Cisco dit voornamelijk aan telecombedrijven en dan als aanvullende, dus niet ingebouwde, functionaliteit.