Volgens een IDC-whitepaper, geschreven in opdracht van StreamServe, zal de markt van Enterprise Document Presentment-oplossingen (EDP) snel voet aan de grond krijgen.
De dynamische enterprise publishing markt, waarvan EDP deel uitmaakt, zal jaarlijks een groei doormaken van 27 procent en vertegenwoordigt in 2009 naar verwachting een waarde van ruim 1 miljard dollar aan software. EDP-systemen zorgen voor gepersonaliseerde en interactieve documenten als brieven, facturen, polissen en rekeningafschriften en stellen deze via alle mogelijke distributiekanalen beschikbaar, zonder bedrijfsinformatiesystemen aan te hoeven passen. IDC baseert deze prognose op de ontwikkeling dat klanten steeds hogere kwaliteitseisen stellen aan documenten van hun leveranciers en de voorkeur geven aan duidelijke, fraai opgemaakte informatie op maat boven de vaak onduidelijke generieke documenten die in hoge volumes zijn geproduceerd.
Max Marinissen, general manager van StreamServe Benelux: ‘Wij zijn al jaren actief op het gebied van Enterprise Document Presentment en zien met name bij financiële instellingen, productie-, telecommunicatie-, utiliteitsbedrijven en bedrijven in de retail- en distributiebranche de markt een enorme vlucht nemen. Het is juist voor hen van belang om met klanten, leveranciers, partners en medewerkers een persoonlijker contact te hebben. Met een bedrijf dat slecht en onpersoonlijk communiceert is er immers weinig loyaliteit. De ROI van een EDP-oplossing maakt de keuze hiervoor veelal een ‘no-brainer’.’
Hoe groter een bedrijf wordt, hoe moeilijker het is persoonlijk klantcontact te onderhouden, aldus IDC. Terwijl persoonlijk contact juist een voorwaarde is voor klantbehoud en -tevredenheid. De meeste bedrijven zijn erin geslaagd data in ERP-, CRM- en financiële systemen op te slaan, maar de presentatie van de gegevens in documenten aan klanten is duidelijk een blinde hoek. Dit terwijl massageproduceerde documenten als brieven, facturen en rekeningoverzichten vaak de enige contactmomenten zijn met klanten.
Het vervaardigen van interne rapportages uit bedrijfsinformatiesystemen is veelal geregeld. Maar de manier waarop de data wordt gepresenteerd aan klanten krijgt nauwelijks de aandacht die het verdient. Dit terwijl het omzetten van bedrijfscorrespondentie in een effectief marketinginstrument om upsell, cross-sell en merkbekendheid op te bouwen talrijke kansen biedt voor ieder bedrijf om kosteneffectief de relatie met klanten te versterken, verkopen uit te bouwen en de concurrentiepositie te verstevigen. Het lijkt echter niet eenvoudig grote hoeveelheden gegevens afkomstig uit de interne systemen voor tienduizenden of miljoenen klanten te personaliseren en ook consistent conform huisstijl op te maken. Bedrijven hebben te maken met meerdere back-end systemen, vele verschillende documenten, meerdere merken, meerdere talen en ook nog eens meerdere distributiekanalen als webpagina, SMS, PDA, PDF, HTML e-mail, post en fax.
Het vervangen van de bestaande IT-infrastructuur om de output te verbeteren, is voor bedrijven geen optie. IDC concludeert dat een EDP-oplossing gegevens en content in omgevingen met hoogvolume documentprocessen uit bestaande systemen moet kunnen integreren. Zo kan informatie toch worden afgestemd op de beschikbare kennis over klanten en hun persoonlijke wensen, consistent volgens huisstijl worden opgemaakt en op maat worden aangeboden. Zakelijke documenten worden door EDP-oplossingen relevanter en waardevoller. De flexibiliteit en de betere controle over klantcommunicatie zorgen ervoor dat bedrijven efficiënter kunnen werken, de klanttevredenheid en de verkopen kunnen verhogen en de kosten voor klantondersteuning verlagen. Om bovenstaande redenen voorziet IDC een sterke groei van de Enterprise Document Presentment markt van jaarlijks 27 procent.