De gesprekken tussen Capgemini en Atos Origin om het CWI-conflict op te lossen, zijn gestaakt. De kans dat Capgemini nog naar de rechter stapt, is echter klein, omdat de betrokken medewerkers inmiddels zijn herplaatst.
Het conflict tussen Capgemini en Atos Origin draait om uitbestede beheerwerkzaamheden voor het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI). Capgemini voerde dit uit, maar met ingang van 2006 heeft Atos Origin dit overgenomen. De oorspronkelijke twaalf medewerkers zouden op basis van de 'wet overgang onderneming' (art.7:662-666 Burgerlijk Wetboek) over kunnen gaan naar de nieuwe dienstverlener, aldus Cap. Atos Origin is het hier niet mee eens.
Capgemini dreigde naar de rechtbank te stappen. De vakorganisaties steunen zo'n gang naar de rechter, omdat zij helderheid willen over de vraag of de wet ook van toepassing is op dit soort 'tweede generatie' uitbestedingscontracten. Cap knoopte echter opnieuw gesprekken aan met Atos Origin om na te gaan of beide partijen er onderling toch uit zouden komen.
Dat is niet gelukt, maar een woordvoerder van Capgemini geeft aan dat de gang naar de rechter onzeker is geworden. Hij meldt namelijk dat de twaalf medewerkers inmiddels zijn herplaatst, grotendeels intern Capgemini en een paar buiten het bedrijf. "De druk is van de ketel, dus de noodzaak van een snelle rechterlijke uitspraak is van de baan. Wel wordt er beraadslaagd of we nog uit principe naar de rechter zullen stappen."
Een duidelijke uitspraak van de rechter kan voor nieuwe 'tweede generatie' uitbestedingsovereenkomsten handig zijn, zowel voor it-bedrijven als voor vakbonden, erkent ook de zegsman.