Nederland verbetert zijn internationale positie als ICT-land niet. Het imago van de Nederlandse ICT-markt in internationaal perspectief wordt ver onder de maat beoordeeld.
Uit onderzoek van de nieuwste Ernst & Young ICT Barometer blijkt dat van de 603 directeuren, managers en professionals bijna 400 niet geloven in een verbetering van de internationale ICT-positie van Nederland. Volgens Ernst & Young blijven gesprekken over de Nederlandse ICT-prestaties te vaak blijven steken bij breedband of de aantallen internetaansluitingen. De internationale concurrentiepositie wordt veel meer bepaald door technologische innovaties en toepassingen. In dat opzicht blijft het, ondanks de focus van het innovatieplatform, behoorlijk stil, aldus het bedrijf.
Het vertrouwen in de binnenlandse ICT-markt is echter weer toegenomen. Na de terugval eind 2005 is er sprake van voorjaarsoptimisme. Er zitten minder ICT’ers op de bank en de ICT-tarieven staan voor het eerst sinds jaren niet meer onder druk. 81 procent van de ondervraagden verwacht geen bezuinigingen op ICT-bestedingen. Eén op de vijf respondenten verwacht een stijgende vraag naar in- en externe ICT’ers. Maar het vertrouwen is nog niet helemaal terug. Zo zijn 247 ondervraagden van mening dat de malaise in de ICT-sector nog lang niet voorbij is. Verder durft 64 procent nog steeds geen ICT-aandelen te kopen.