Mobiel internet en videotelefonie, umts, zijn in Europa zo goed als mislukt, behalve in Italië. Opvolger hsdpa staat in de startblokken.
Met tientallen vierkante meters vlaggen, breedbeschilderde touringcars en taxi’s liet Samsung tijdens de 3GSM-beurs in Barcelona de bezoekers, maar ook de totaal onwetende inwoners weten: het is tijd voor hsdpa. “Het is de 3,5-generatie mobiel, in theorie goed voor een snelheid van 14 Megabit per seconde, in de praktijk zeker 2 tot 3 Mbps en dus zeven keer zo snel als het huidige umts”, jubelt Paul Ghent, Europees marketingdirecteur van Samsung, in Barcelona.
Umts loopt niet, behalve in Italië: daar is 16 procent van de mobiele abonnementen nu al umts, maar blijft het gebruik beperkt. In Engeland is dat ruim 7 procent, in Duitsland 4 procent en Frankrijk 3 procent. Japan leidt mondiaal, met 26 procent.
Kan hsdpa het dan wel maken? “Jazeker, de adsl-ervaring voor mobiel komt in zicht”, zegt Pim van der Feltz, marketingdirecteur van T-Mobile Nederland. Hij komt in maart met Nederlands eerste hsdpa-aanbod. T-Mobile vond het niet de moeite waard om het reeds actieve umts-net officieel te lanceren.
Geen cijfers noemen
Loopt umts dan niet in Nederland? KPN, dat toch heel secuur al vele kwartalen de cijfers van i-mode meldt, durft nog steeds geen umts-cijfers te noemen. Vodafone in Maastricht wil dat wel, maar mag het niet van het moederbedrijf. De woordvoerster: “Umts loopt geweldig op zowel de zakelijke als de consumentenmarkt. Zakelijk is er heel frequent gebruik voor agenda en e-mail; consumenten bekijken vooral videoclips. Natuurlijk heb je met elke innovatie een aanlooptijd nodig.”
Eind 2005 telde IDC Research in Nederland 10.000 umts-klanten. Een onderverdeling voor KPN en Vodafone maakt het Amsterdamse onderzoeksbureau niet. IDC voorspelt een geleidelijke groei met een versnelling door hsdpa-introductie. Voor eind 2006 verwacht IDC ruim 500.000 actieve 3G-abonnees in Nederland, voor eind 2007 een kleine 1,5 miljoen en eind 2008 ruim drie miljoen gebruikers. De daarbij behorende percentages: nu nog minder dan 1 procent, eind dit jaar 4 procent, eind 2007 11 procent en eind 2008 22 procent van het totale aantal actieve mobiele gebruikers.
Pieter Zwart, directeur van de CoolBlue webwinkels, die met SmartPhoneshop.nl en .be de retailmarkt bestrijkt, ontkent het succes van umts: “Consumenten vinden umts onaantrekkelijk. Het is gewoon te duur gezien de bandbreedte.” Hij vindt dat telecombedrijven veel harder aan aantrekkelijke toepassingen tegen lage tarieven moeten werken om hsdpa wel tot een succes te maken.
Downloadsnelheden
Kitae Lee, Samsungs hoogste telecombaas, zei in Barcelona dat hsdpa een succes zal worden vanwege de downloadsnelheden voor zakelijke applicaties, muziek en video. “We zullen de iPod dan zware concurrentie kunnen aandoen met onze mediaspelers, zoals Windows Media op de mobiele telefoons.” Samsung zet in op hsdpa in combinatie met de eigen Wimax-standaard Wibro.
Vodafone zet in op televisie. Dat loopt al redelijk, bijvoorbeeld Big Brother. “En zakelijk gaat hsdpa een groot verschil maken voor het downloaden van zware bestanden, vooral met e-mail en bedrijfsapplicaties”, aldus Maastricht. Vodafone lanceert hsdpa in Duitsland commercieel met de Cebit in maart, maar mag voor Nederland nog geen datum noemen.
KPN lijfde Telfort in dat – net als T-Mobile – met hsdpa van de Chinese leverancier Huawei umts wilde overslaan. KPN en Telfort hullen zich nu in stilzwijgen. Ze overleggen met KPN-hofleverancier Ericsson en Telfort-toeleverancier Huawei over de aanleg van hsdpa.