Na blusschade had zorgverzekeraar CZ zijn rekencentrum binnen anderhalve week weer helemaal operationeel. De voorgenomen implementatie van een jaar van een nieuw uitwijkcentrum moest plotseling binnen een week gebeuren. “De steun van onze leveranciers is onontbeerlijk geweest”, zegt ICT-directeur Han Tanis.
In de nacht van 26 op 27 november 2006 is de blusinstallatie in het rekencentrum van de zorgverzekeraar in Tilburg op onverklaarbare wijze in werking getreden. Aanvankelijk ging iedereen ervan uit dat er brand was ontstaan in het datacenter, maar het ziet er nu naar uit dat de blusinstallatie spontaan is geactiveerd. Dan worden onder grote druk zouten de ruimte ingebracht om het vuur te doven. De gevolgen daarvan zijn vrijwel even erg als wanneer er wel een brand zou zijn geweest: de machines bleken onherstelbaar beschadigd. Mainframe, servers en SAN waren niet meer geschikt voor productie. Na de schoonmaak is van het SAN nog wel alle data veiliggesteld. Veel servers deden het nog wel, maar de vermoedelijke levensduur was dusdanig ingekort dat het niet verantwoord was ze nog voor productie te gebruiken. Het onderzoek naar de aansprakelijkheid is nog niet afgerond.
Meteen is een driemanschap gevormd dat de ondersteuning van de bedrijfsprocessen zo snel mogelijk op orde moest hebben. “Daarbij mogen we van geluk spreken dat we een aantal zaken al in werking hadden gezet. In 2006 is CZ met de kleinere zorgverzekeraar OZ gefuseerd. Als gevolg daarvan hadden we al automatiseringsplannen uitgewerkt. Zo was al besloten een uitwijkcentrum te bouwen voor Tilburg (CZ) in Breda (OZ). Daar stond net een nieuw mainframe, een Z9 van IBM. Het plan was deze machine in de loop van dit jaar rustig aan operationeel te maken. Dat moest nu ineens in een paar dagen gebeuren”, vertelt Tanis.
Virtualisatie
In het kader van het integratieproces lagen de blauwdrukken al klaar. Dat was een geluk bij een ongeluk: CZ kon meteen snel schakelen. “De mogelijkheid bestond om tijdelijk de uitwijk van IBM in Almere te gebruiken, maar we zagen het ook als een kans om de plannen meteen te verwezenlijken. Met onze eigen mensen. Dit voorval is het integratieproces van de mensen op de it-afdeling wel ten goede gekomen. Het mainframe is heel snel op orde gekregen, we hadden natuurlijk back-uptapes die we konden laden. Bij Dell hebben we meteen een hele grote order geplaatst voor servers en een san en die zijn heel snel geleverd. Zonder de hulp van onze huisleveranciers was dit allemaal niet gelukt; gewoon leveren wat nodig is en niet eerst eindeloos gaan onderhandelen. Daar komen we later wel uit; eerst zorgen dat alles weer draait. Dat is de juiste instelling. Ook KPN had heel vlot een glasvezelverbinding tussen Tilburg en Breda voor elkaar.”
De virtualisatieplannen zijn eveneens meteen in werkelijkheid omgezet. Met VMware en de nieuwste, 64-bits versie van Citrix was het mogelijk dezelfde functionaliteit te bieden met 220 servers waar er eerst nog 489 stonden te stampen.
Nu moet CZ het verwoeste datacenter nog uitruimen en schoonmaken en het vervolgens opnieuw inrichten. Ook is er een beslissing nodig over een anderssoortige blusinstallatie. Tanis heeft twee ingenieursbureaus aan het werk gezet om met een oplossing te komen. Waarschijnlijk zal er worden gewerkt met de blusgassen argonite of inergen. Die zijn niet schadelijk voor mens, milieu en machine, maar wel effectief.
Dit is niet de eerste schade met dit product in computer ruimten, ik ben bezig om te inventariseren waar deze schades nog meer zijn opgetreden. Tot op heden zijn er een viertal bekend. Andere bedrijven die slechte (doch ook goede ervaringen hebben) kunnen dit eventueel melden in het kader van het onderzoek.
Wouter, heb je ondertussen meer informatie? Ik ben namelijk naar dergelijke informatie op zoek. Met name dan ook over Firepro systemen. Volgens mij ook gewoon een aerosol systeem maar de fabrikant zelf beweert dat deze niet schadelijk is voor de hardware.