Borland gaat zijn ontwikkeltools verkopen. Het stond er zo maar, verstopt in de dagelijkse diarree van it-nieuwsberichten. Alsof Google zijn zoeksysteem gaat verkopen, Microsoft zijn Windows-divisie, Intel zijn chips-divisie, TeleAtlas zijn afdeling digitale kaarten of Bakker Bart zijn broodafdeling. Want wat is Borland zonder ontwikkelgereedschap als Delphi, C++Builder, C#Builder en Jbuilder?
Zolang er pc’s zijn, is er Borland. De flamboyante Philippe Kahn bouwde vanaf 1983 een respectabel bedrijf dat veel heeft betekend voor de pc-software. Met Borland-gereedschappen als Turbo Pascal kon je destijds aankomen. De jaarlijkse gebruikersconferentie in Palm Springs was een begerenswaardig hoogtepunt in veel programmeurcarrières. Het einddoel bleek dan wel minder aantrekkelijk dan het klonk, aangezien de bloedhitte ter plekke je min of meer dwong lange dagen vol te maken in de gekoelde conferentiezaaltjes. Maar je was er wel temidden van de crème-de-la-crème van het internationale programmeursgilde. En er waren de jamsessies waarin de kolossale Kahn een muzikale hoofdrol vervulde. Ja, those were the days.
De huidige radicale koerswijziging is minstens de vierde. Begin jaren negentig verslikte Borland zich in de aankoop van het veel grotere Ashton-Tate, de maker van dBase. Het kostte jaren deze prooi te verteren en ondertussen verloor Borland terrein op Microsoft en tal van nieuwe leveranciers van ontwikkelgereedschap. Een poging samen met WordPerfect een concurrent voor MS Office in de markt te zetten mislukte jammerlijk.
In 1997 namen de pakken het roer over van de T-shirts en de staartjes. Het jaar daarop brak het nieuwe management radicaal met het verleden. Niet alleen ging het bedrijf zich voortaan concentreren op applicatieservers en grote ondernemingen, zelfs de bedrijfsnaam werd afgedankt. Borland werd Inprise; een tragische vergissing. Twee jaar, vele managementwisselingen en een vrijage met Corel later werd de naam Inprise weer vervangen door Borland. De wedergeboorte betekende ook een herwaardering voor de traditionele klantenkring, de ontwikkelaars. Naast ontwikkelgereedschap (IDE’s) en applicatiemiddleware is het bedrijf gaandeweg steeds meer producten gaan leveren voor het plannen, testen, uitrollen en beheren van applicaties. ‘Software Delivery Optimization’ heet nu de missie van het bedrijf. Het kocht daartoe de laatste jaren diverse bedrijven op, waaronder recentelijk voor zo’n honderd miljoen dollar Segue Software. Direct daarop heeft Borland zijn ontwikkelgereedschap, de roots van het bedrijf, in de etalage gezet. Het bedrijf gaat zich weer opnieuw uitvinden. We kunnen erop wachten dat het bedrijf met de verkoop daarvan de naam Borland wederom zal afschudden. Ditmaal ongetwijfeld voorgoed.