De zakelijke markt voor mobiele telefonie is verzadigd. Op vestigingsniveau maakt 65 procent van de vestigingen gebruik van mobiele telefonie, wat gelijk is aan 2004.
Daarnaast is het gemiddeld aantal aansluitingen per vestiging stabiel en blijven marktverhoudingen tussen providers nagenoeg intact. Dit blijkt uit de Mobile Communication Monitor van Heliview, een recent onderzoek onder zeshonderd telecom verantwoordelijken.
De nummers één, twee en drie in de zakelijke markt blijven KPN, Vodafone en T-mobile, met respectievelijk aandelen op vestigingsniveau van 64 procent, 29 procent en 8 procent. Debitel lijkt verder terrein te verliezen in de zakelijke markt en ook Telfort en Orange winnen nauwelijks aandeel. Deze laatste drie providers scoren ook lager op diverse imagoaspecten. Wel heeft Telfort volgens de onderzochte telecom verantwoordelijken zijn prijs/ kwaliteitsverhouding significant verbeterd.
Doordat er nauwelijks sprake is van nieuwe zakelijke gebruikers, is groei voor de providers vrijwel uitsluitend mogelijk door het 'wegkopen' van zogenaamde churn bij andere providers. Van alle onderzochte telecom verantwoordelijken heeft echter 92 procent de intentie om het huidige contract te verlengen. Opvallend is dat in de overheidssector 17 procent van plan is de huidige contracten niet voort te zetten, oftewel op zoek te gaan naar een alternatief. Sprekend voor het huidige marktbeeld is dat een eventuele overstap in 66 procent van de gevallen gebeurt vanuit kostenoverwegingen. Serviceaspecten lijken steeds minder van belang. Voor telecom providers is het cruciaal om in een verhoogd tempo mobiele datadiensten te ontwikkelen. Met deze diensten is het immers nog wel mogelijk om snel groei te realiseren.