Uit onderzoek van Heliview blijkt dat het zakelijke gebruik van DSL voor Internettoegang de laatste jaren snel toeneemt. In 2005 was er wederom sprake van een forse groei van 70 naar 79 procent. Ten opzichte van 2003 betekent dit bijna een verdubbeling.
Waar in de consumentenmarkt een hevige strijd plaatsvindt tussen ADSL- en kabelaanbieders, is de kabel voor zakelijk internetgebruik een minder gebruikt alternatief. Net als begin 2005 maakt op dit moment slechts 8 procent van de organisaties gebruik van de kabel voor internettoegang. Dit blijkt uit de recent uitgevoerde ISP Business Monitor van Heliview.
De sterke groei van DSL komt voort uit het groeiende aantal organisaties dat overstapt van ISDN- of analoge verbindingen. In de grootzakelijke markt ziet Heliview vooral een toenemend gebruik van glasvezelverbindingen. In 2006 zal het gebruik van glasvezel bij deze organisaties toenemen van 27 procent naar 36 procent.
In de markt voor Internettoegang is KPN nog altijd een onbetwiste marktleider. De dochter-isp's Planet, XS4ALL en HetNet hebben samen met de directe activiteiten van moeder KPN een aandeel van ongeveer 50 procent. Daarnaast spelen ook Tiscali, BBeyond en Wanadoo een belangrijke rol in deze markt, vooral bij kleinere bedrijven.
Jaarlijks stapt ongeveer 5 procent van de organisaties over naar een andere Internet-aanbieder. Voor het komende jaar hebben vooral overheidsinstanties overstapplannen. Dit geldt ook voor grootzakelijke organisaties; daarvan heeft 16 procent de intentie om in 2006 een andere isp te selecteren. De belangrijkste reden hiervoor is de behoefte aan meer bandbreedte. De zakelijke markt voor internettoegang is hiermee minder hectisch dan de consumentenmarkt, maar nog altijd zeer dynamisch, concludeert Heliview.