Uit onder zoek van Heliview blijkt dat de laatste jaren het zakelijke gebruik van DSL voor internettoegang snel toeneemt. In 2005 was er wederom sprake van een forse groei van 70 naar 79 procent. Ten opzichte van 2003 betekent dit bijna een verdubbeling.
Waar in de consumentenmarkt een hevige strijd plaatsvindt tussen ADSL en kabelaanbieders, is de kabel voor zakelijk internetgebruik minder een alternatief. Evenals begin 2005 maakt op dit moment 8 procent van de organisaties gebruik van de kabel voor internettoegang. Dit blijkt uit de recent uitgevoerde ISP Business Monitor van Heliview.
De sterke groei van DSL wordt veroorzaakt door steeds meer organisaties die overstappen van ISDN of analoge verbindingen. In de grootzakelijke markt ziet Heliview vooral een toenemend gebruik van glasvezelverbindingen. In 2006 zal het gebruik van glasvezel bij deze organisaties toenemen van 27 procent naar 36 procent. In de markt voor Internettoegang is KPN nog altijd een onbetwiste marktleider. De KPN ISP's Planet, XS4ALL en HetNet nemen samen met de directe activiteiten van KPN een aandeel in van ongeveer 50 procent. Daarnaast spelen ook Tiscali, BBeyond en Wanadoo een belangrijke rol in deze markt, dit vooral bij kleinere bedrijven.
Jaarlijks stapt ongeveer 5 procent van de organisaties over naar een andere Internet Service Provider. Voor de komende 12 maanden hebben vooral overheidsinstanties switchplannen. Dit geldt ook voor grootzakelijke organisaties, hiervan heeft 16 procent de intentie om in 2006 een andere ISP te selecteren. De belangrijkste reden hiervoor is de behoefte aan meer bandbreedte. De zakelijke markt voor internettoegang is hiermee minder hectisch dan de consumentenmarkt, maar nog altijd zeer dynamisch.