Nederlandse internetbureaus, waaronder webontwikkelaars en online-conceptmakers, hebben het in 2005 een stuk beter gedaan dan in voorafgaande jaren. De gemiddelde jaaromzet nam in 2005 met 20 procent toe vergeleken met 2004. De brutowinst groeide zelfs met 73 procent. Dat blijkt uit een door Heliview Research uitgevoerd onderzoek.
Heliview Research voerde het onderzoek uit in opdracht van het PIBN, platform voor Nederlandse internetbureaus. Zowel leden als niet-leden van het PIBN deden mee aan het onderzoek. Hen werd gevraagd naar onder meer financiële resultaten, gegevens over het aantal personeelsleden, salarissen en uurtarieven.
De Nederlandse markt voor internetbureaus was in 2005 goed voor een totale omzet van zo’n 200 miljoen euro. Internetbureaus dragen acht procent bij aan de totale markt voor IT-diensten. De markt voor IT-diensten groeide in 2005 vijf procent; een flink verschil met de gemiddelde omzetgroei van 20 procent van internetbureaus, schrijft het PIBN. De bureaus zagen enkele jaren geleden nog een afnemende vraag naar hun diensten, waar onder meer web development en het ontwikkelen van online concepten onder vallen.
“In 2004 zagen we al een licht herstel van de markt,” vertelt voorzitter Jann de Waal van het PIBN. “De vruchten zijn geplukt in 2005. En voor 2006 hebben we ook heel positieve verwachtingen” Dat het economisch beter gaat, is volgens hem niet de enige verklaring voor de groei van de branche. “Bedrijven zien online media steeds meer als een normaal en belangrijk onderdeel van hun bedrijfsvoering.”
Het PIBN heeft in Nederland 32 leden, die samen werken bieden aan ongeveer 1500 mensen. Leden zijn onder meer Indivirtual, Lost Boys en Mirabeau. Het platform richt zich op grotere bureaus met een omzet van minimaal een miljoen euro per jaar, vertelt Jann de Waal.
Doel van het platform is onder meer om bij te dragen aan professionalisering van de branche. Bureaus die zelfstandig online toepassingen bedenken, bouwen en beheren, behoren volgens De Waal tot de branche van ‘full service bureaus’. Hij benadrukt dat binnen dat ‘scala’ aan bedrijven er verschillende varianten bestaan. “Bureaus willen zich natuurlijk ook van elkaar onderscheiden.”