Bedrijven moeten voorzichtig zijn met het gebruik van instant messaging-diensten (im) die bedoeld zijn voor consumenten. Onderzoeksbureau Gartner vindt dat bedrijven beter gebruik kunnen maken van zakelijke oplossingen zoals die van Microsoft en IBM.
Gartner ziet steeds meer bedrijven gebruik maken van im-netwerken die eigenlijk bedoeld zijn voor consumenten. Het is volgens het onderzoeksbureau zinloos om de im-trend te weerstaan, maar bedrijven moeten zich wel bewust zijn van de extra risico’s, kosten en overlast die instant messaging met zich meebrengt.
IBM maakte eerder al bekend dat het een brede im-dienst zal integreren in Lotus Sametime. Versie 7.5 van die im-software, dat in het midden van dit jaar uitkomt, gebruikt het Session Initiation Protocol (SIP) om verbinding te maken met im-netwerken als AIM, ICQ en Yahoo Messenger. Microsoft maakte vorig jaar al bekend zijn im-software Live Communication Server toegang te geven tot im-diensten voor 10 dollar per gebruiker.
Volgens Gartner laat deze trend zien dat bedrijven een groeiende behoefte hebben im-diensten via zakelijke software aan te bieden. Volgens onderzoeksbureau IDC waren er vorig jaar 28 miljoen zakelijke gebruikers van im-software.