Enkele dagen na de afsluiting van Oracles overname van Siebel en het op zwart gaan van Salesforce komt leverancier van zakelijke software SAP met een on-demand crm-systeem.
SAP brengt een on-demand crm-systeem (customer relationship management) op de markt. Gebruikers van de SAP crm on-demand solution kunnen hun klantgegevens op iedere plek oproepen. Volgens directeur Nederland Bart Hogendoorn is het concept van de on-demand oplossing hetzelfde als het concept van andere partijen, maar verschilt het systeem vooral op het gebied van functionaliteit en betrouwbaarheid. “Ons systeem concentreert zich vooral op de gebruiksvriendelijkheid, de schaalbaarheid, de functionaliteit, de betrouwbaarheid en de migratiemogelijkheden van het systeem”. SAP hoopt met de on-demand oplossing vooral nieuwe bedrijven aan te trekken. “Wij zien vooral groeimogelijkheden voor de onderkant van de markt, de wat kleinere bedrijven”.
Migratiemogelijkheden
Volgens Hogendoorn zijn vooral de migratiemogelijkheden voor deze kleine bedrijven belangrijk. “Als een bedrijf groeit en een systeem met meer specifieke wensen en eisen wil, kan het makkelijk overschakelen naar een ‘on-premises’-oplossing. De architectuur blijft namelijk hetzelfde. Een andere groep gebruikers bestaat uit business units bij bestaande klanten die zoeken naar een laagdrempelig en snel te implementeren crm-oplossing die past in de bestaande architectuur.”
De timing van SAP om het on-demand crm in de markt te zetten is goed. Leverancier van on-demand crm Salesforce ging de afgelopen zes weken drie keer op zwart (lees hier meer over op pagina 15) en Oracle rondde afgelopen week haar overname van Siebel af. “We hebben daar met de timing niet bewust op gemikt”, zegt Hogendoorn.
De crm on-demand oplossing is momenteel alleen beschikbaar in het Engels en Duits, maar volgens Hogendoorn komt er ook een Nederlandse versie. Inmiddels is de SAP Sales on-demand solution beschikbaar. De on-demand systemen voor marketing en service volgen later.