Het Amerikaanse ministerie van Justitie richt de antitrustblik op Windows Vista. Die eind dit jaar verschijnende nieuwe Windows-versie biedt applicaties en partners een prominente lokatie, cq promotie, middels een welkomstscherm voor pc-gebruikers.
De antitrustaandacht concentreert zich op de mogelijkheid van oneerlijke promotie van eigen producten en het gebruik van het welkomstscherm als pressiemiddel om partners in het gareel te houden. Microsoft ontkent dit met klem en legt uit dat het uitgebreid overleg heeft gevoerd met pc-fabrikanten en applicatieleveranciers. Die partners zouden geen problemen zien in het Vista-welkomstscherm.
Justitie is echter aangezet tot de nieuwe blik op Vista door klachten van enkele, vooralsnog anonieme, bedrijven. De inzet van het welkomstscherm zou een schending vormen van de voorwaarden van de in 2002 goedgekeurde schikking die Microsoft trof met Justitie en de resterende staten in de antitrustzaak tegen het bedrijf. Deze geruchtmakende rechtszaak is in 1998 begonnen.
De ophef rond het welkomstscherm van Vista is overigens niet geheel nieuw. Jaren geleden speelde al een soortgelijke kwestie rond het bureaublad van Windows 95, 98 en opvolgers. Partners annex concurrenten als America Online (AOL) en Real wilden hun applicaties meegeleverd hebben met Windows en daarbij een snelkoppeling op het bureaublad plaatsen. Microsoft stelde voorwaarden daarvoor.