Medio 2004 sloot Campina een driejarig contract met Ordina voor kantoorautomatisering. Krap een jaar later wilde de automatiseerder van al zijn desktopbeheer af. Inmiddels blijkt HP deze tak van Ordina te willen kopen, inclusief het Campina-contract.
Het contract voor 3300 Campina-werkplekken (vernieuwing en standaardisatie vanaf 1 januari 2005) met Ordina was opmerkelijk, omdat de zuivelfabrikant kort daarvoor zijn eigen it-divisie Commit aan PinkRoccade had verkocht. Ordina stond ook niet bekend als een specialist in kantoorautomatisering. Dat bleek in maart 2005, toen het bedrijf aankondigde zich alweer terug te trekken uit het desktopbeheer. “De oorzaak was het wegvallen van een groot UWV-beheercontract. Dat ging naar PinkRoccade en Versatel”, zegt Ronald Kasteel, bestuursvoorzitter van Ordina. “Hoewel het overgebleven beheer nog steeds een winstgevende activiteit is, bleek het voor ons lastig om dit opnieuw uit te bouwen. De markt vraagt tegenwoordig om specialisten en niet om tienkampers. Ons specialisme ligt in de hoogwaardige it-dienstverlening en niet in desktopmanagement en dataservices.”
Dat HP is komen bovendrijven als koper voor de desktopbeheertak (ruim dertig medewerkers) heeft ook deels te maken met het Campina-contract. Ordina huurde namelijk HP reeds in voor de uitvoering van de kantoorautomatisering bij Campina-vestigingen buiten de Benelux. Ordina (vierduizend werknemers) zal, wanneer beide partijen de overeenkomst deze maand naar verwachting ondertekenen, ook zijn eigen ka-beheer (kantoorautomatisering) voor vier jaar bij HP onderbrengen.
Campina zegt op de hoogte te zijn van de plannen van HP om de Ordina-dienstverlening over te nemen. Maar een woordvoerster wil, zolang het contract niet rond is, niet ingaan op vragen of het zuivelconcern instemt met deze handelwijze van Ordina en of het een schadevergoeding overweegt. Op de vraag of het in 2004 niet beter was geweest om het ‘oude’ Commit (nu: Getronics PinkRoccade) aan te houden als ka-beheerder, blijft een antwoord achterwege.