De Nederlandse overheid en het bedrijfsleven starten vandaag het gezamenlijke drie jaar durende project 'Digibewust'. Het Ministerie van Economische Zaken, KPN, Microsoft en TPG Post vragen hiermee aandacht voor veiligheid op Internet.
Het project bestaat uit een publiekscampagne en een aantal programma’s die mensen bewust moeten maken van de risico’s van het gebruik van Internet. Arie van Bellen, directeur van ECPNL, een van de initiatoren van Digibewust: “Het is belangrijk dat mensen hun eigen verantwoordelijkheid nemen. Internetten is geen vrijblijvend iets meer, want het raakt steeds meer mensen. Om het in goede banen te leiden is goede voorlichting dan ook onontbeerlijk.” Van Bellen vindt het dan ook noodzakelijk dat overheid en bedrijven op een structurele basis gaan samenwerken. “Dan heeft een initiatief pas echt effect.”
Digibewust bestaat allereerst uit een publieke campagne over de mogelijke risico’s van Internetgebruik, maar ook het gebruik van pc’s en mobieltjes. “Mensen worden steeds mobieler”, aldus Van Bellen.
Naast de campagne werken bedrijven en overheid ook aan het opzetten van programma’s voor het MKB en de wetenschap. ECPNL zal certificeringen voor het MKB coördineren. Van Bellen: “We weten nog niet precies hoe die er uit zullen zien. We zijn er mee bezig.” Verder zal er een programma gemaakt worden om de kennis over internetbeveiliging in de wetenschap bij bedrijven te krijgen.
Digibewust wordt gelanceerd op de Europese Dag voor Veilig Internet die dit jaar voor de derde keer wordt gehouden. Meer dan 35 landen besteden aandacht aan veilig Internet. Tijdens deze dag leren jongeren volwassen hoe ze veilig kunnen Internetten. Onderdeel van de dag is ook een ‘Blogathon’, waar gebruikers en bedrijven hun opmerkingen kwijt kunnen.