Bijna één op de acht managers heeft onvoldoende vertrouwen in het beheer van de informatie binnen de organisatie. Bij de marketing managers ligt dit aandeel nog hoger: een op de vijf heeft te weinig vertrouwen. Deze negatieve kijk belet managers echter niet om informatie met externe partijen uit te wisselen.
Uit onderzoek van Heliview Research deed onder zeshonderd managers van zeven bedrijfsafdelingen bleek onder andere dat 56 procent regelmatig tot vaak informatie uitwisselt met toeleveranciers, en 77 procent met klanten. Een op de tien managers de betrouwbaarheid van demet een onvoldoende. Kijkend naar de branches, hebben 96 procent van de managers die in de financiële en zakelijke dienstverlening werkzaam zijn, de betrouwbaarheid in het beheer beoordeeld als voldoende tot (zeer) goed. In de overige branches ligt dit percentage lager: ongeveer 85 procent beoordeelt de betrouwbaarheid als voldoende tot (zeer) goed. Ook in de bedrijfsgrootte zijn verschillen aan te merken wat betreft de beoordeling van het vertrouwen in de beveiliging van de informatie: in kleinere bedrijven (20 tot 50 werknemers) geeft 9 procent aan dat de betrouwbaarheid onvoldoende is, bij de grotere bedrijven (met méér dan 200 werknemers) geeft zelfs 20 procent een onvoldoende voor de betrouwbaarheid in het beheer van de informatie.
De tevredenheid met de wijze waarop de interne beveiliging van de informatie geregeld is, laat ook grote verschillen zien. 22 procent van alle HRM managers en zelfs meer dan een kwart van alle sales managers, beoordelen dit met een onvoldoende, terwijl deze afdelingen vaak te maken hebben met vertrouwelijke informatie. De financieel manager heeft ook veelal te maken met vertrouwelijke informatie, maar deze is over het algemeen positiever over de wijze waarop de interne beveiliging plaatsvindt. Van alle financieel managers geeft slechts 8 procent een onvoldoende voor de wijze waarop de interne beveiliging georganiseerd is.