Intel zoekt Nederlandse partners voor het Viiv-platform, de zojuist gelanceerde merkstrategie van de chipfabrikant rond de Intel Core Duo processor.
Viiv pc's zijn snelle multimedia pc's met het Media Center van Microsoft, dat op een vrij simpele manier toegang moet bieden tot films, muziek en games. Een deel van deze content wordt online aangeboden. Daarbij gaat het grotendeels om een streamingformaat, waarbij gebruik wordt gemaakt van Digital Transmission Content Protection (DTCP) over ip, een protocol voor rechtenbeheer dat samen met Hitachi, Matsushita (Panasonic), Sony en Toshiba is ontwikkeld.
Hardwarefabrikanten die het Viiv logo voeren kunnen zelf bepalen met welke programma-aanbieders zij afspraken willen maken, maar Intel heeft in januari zelf al een groot aantal samenwerkingen aangekondigd voor de internationale markt: AOL stelt verschillende diensten beschikbaar, evenals de Shanghai Media Group. Intel heeft zelfs geïnvesteerd in een filmproductiemaatschappij: ClickStar. De eerste productie, de speelfilm 10 Items Or Less, zal enkele weken na de bioscooppremière al via Viiv te zien zijn.
Voor de Nederlandse markt zijn nog geen partners gevonden, maar Intel ziet de Benelux als een belangrijke afzetmarkt en mogelijk zullen al binnen enkele maanden Nederlandse en Belgische partijen instappen. Per land worden minimaal zes aanbieders geselecteerd.
Een goede ontwikkeling. Eindelijk wat stootkracht achter het Media Center. Hier ligt toch de toekomst als het gaat om de grote massa te bereiken. Het verbaast me dat deze ontwikkeling nog geen grote vlucht heeft genomen. Zijn er cijfers bekend over de installed base van Media Center pc’s in de benelux nu en wat de verwachting is in de (nabije) toekomst?