‘Geen vuiltje aan de lucht’, dat was enkele weken geleden de reactie van it-verantwoordelijken bij zorgverzekeraars op vragen over de aanpassing van hun systemen aan de nieuwe wetgeving. Inmiddels is er toch een wolkje aan de hemel verschenen: het informatiesysteem van zorgportaal Vecozo raakte overbelast.
Tot 1 maart, de datum waarop nog van verzekeraar kan worden veranderd, zal die druk aanhouden, verwacht Jo Knippenberg, ict-verantwoordelijke van VGZ-IZA. “Daarna ebt dit weg. Ik geloof nooit dat het voor artsen en andere zorgverleners dan nog noodzakelijk is zeer frequent hun gehele bestand na te trekken.”
De overbelasting die net voor de jaarwisseling begon, is echter ook voortgekomen uit aannames. Huisartsen dienden bij de servers van Vecozo (Veilig Communiceren in de Zorg) massaal zogeheten cov-verzoeken in (Controle Op Verzekeringsrecht) om te achterhalen bij wie hun patiënten per 1 januari verzekerd zijn. Dat is de basis voor hun kwartaaldeclaraties en dus voor hun inkomen. Vecozo-directeur Han Tanis: “Het was vooral een bandbreedte-probleem. Rond de jaarwisseling was dat lastig op te lossen. Maar de centrale systemen presteren nu prima.”
Beperkt soelaas
De extra bandbreedte en het bijplaatsen van servers bieden echter maar beperkt soelaas. De huisartsen klagen nu namelijk nog. Het lukt ze bij een deel van hun verzoeken nog steeds niet om de juiste gegevens uit het centrale systeem te krijgen. Volgens Tanis gaat het daarbij om de gegevens van vier miljoen verzekerden. “Het probleem is dat enkele verzekeraars het niet voor elkaar krijgen om voor Vecozo altijd beschikbaar te zijn met een snelle response voor cov.”
Het gevolg daarvan is dat er veel time-outs optreden bij zoekopdrachten. Het probleem is dus niet dat de gegevens niet beschikbaar zijn, maar dat ze niet op tijd worden doorgegeven. Volgens Tanis gaat het om een vijftal verzekeraars, die dit soort prestatieproblemen hebben.
Piekbelasting
Knippenberg van VGZ-IZA bevestigt dat de ontsluiting van de gegevens het knelpunt is. “We hebben een verkeerde inschatting gemaakt van het aantal aanvragen dat op het systeem zou afkomen. We zijn uitgegaan van checks aan de balies en kwamen op basis daarvan op een raming van vijftien tot twintig verzoeken per seconde. Het waren er de laatste weken af en toe honderdvijftig per seconde.”
“De capaciteit is inmiddels verhoogd naar negentig per seconde, maar we zullen nog wel een tijd problemen met piekbelasting houden, simpelweg doordat er hele patiëntenbestanden tegelijkertijd worden gecheckt. Niet alleen van artsen, maar ook van ziekenhuizen.”
Dump
Vecozo werkt aan een oplossing voor de langere termijn, waarbij de verzekeraars periodiek een dump van hun gegevens ter beschikking stellen aan een centrale database. Nu worden zoekopdrachten nog afgewikkeld binnen alle aangesloten databases afzonderlijk. Tanis: “Met de hosting gaan we deze week voorzichtig beginnen. Tot die tijd moeten de verzekeraars vooral zelf zorgen dat ze hun spullen op orde hebben.”
Claimverwerking
Bij het huidige ongemak van artsen en andere zorgverleners zal het mogelijk niet blijven. In december waarschuwde adviesbureau PricewaterhouseCoopers dat de systemen voor de afhandeling van claims van verzekerden bij de helft van de twintig verzekeraars nog niet volledig gereed waren. Hierdoor zouden er vanaf half januari achterstanden in de verwerking van claims kunnen ontstaan.
Waar de verzekeraars zelf vooral beducht voor zijn is dat er door zorgverleners en verzekerden declaraties zullen worden ingediend bij de verkeerde verzekeraar, een probleem dat kan optreden als verzekerden overstappen naar een andere aanbieder.
Explosieve toename
Het aantal COV-raadplegingen per dag* op vijf peildatums laat goed zien hoe explosief de toename is geweest.:
10-01-2006: 35.643.945
03-01-2006: 32.172.048
06-12-2005: 11.372.604
05-07-2005: 1.532.987
04-01-2005: 974.389
* Het aantal raadplegingen is uitgedrukt in het aantal berichten dat naar de verzekeraars is verzonden op basis van de raadplegingen die zorgverleners bij Vecozo uitvoeren.
Bron: www.vecozo.nl