Bedrijven houden bij de ontwikkeling van hun website nog te weinig rekening met de doorzoekbaarheid ervan voor zoekmachines. Volgens zoekmachine marketeer Tribal Internet Marketing is de meest gemaakte fout het gebruik van navigatie met javascript.
Een zoekmachine kan pagina’s van websites die javascript-navigatie gebruiken niet of nauwelijks ‘bekijken’ en indexeren. Gevolg is dat de spider/robot van de zoekmachine moeite heeft met het bepalen van de relevantie van de site. Het resultaat is dat de site op een minder gunstige plaats in de zoekresultaten verschijnt.
Tribal Internet Marketing geeft daarom een top vijf van do’s en don'ts. Op één staat het gebruik van javascript voor navigatie. Op twee wordt het gebruik van lange parameters afgeraden. Op plaats drie staat het gebruik van een sitemap. Op de vierde plaats staat het maken van goede content zodat de robot de site goed kan ‘lezen’. En op vijf staat het beperken van redirects.
Waarom staat er nergens (in ieder geval niet in deze samenvatting) iets over het gebruik van volledige Flash sites? Ik kan het mis hebben, maar volgens mij kunnen zoekmachines ook niet goed overweg met Flash.
Is het gebruik van een sitemap nu een do’s of do not? Ik ben bezig met een nieuwe website en doe dat op aanraden van mijn leverancier met een site map
Omdat tribal een commercieel bedrijf is en het daarom niet zo nauw neemt met hun conclusies, als ze maar leiden tot klandizie is hun voornaamste criterium.
Flash is ook niet goed maar dat weten de meeste bedrijven inmiddels wel. Een sitemap is zeker een ‘do’
Het gebruik van Flash in je websites hoeft niet nadelig te zijn voor zoekmachines. De meeste zoekmachines gaan bij het ontbreken van statische content (HTML text) af op de titel, page description en op de keywords. Zelfs Goolgebot schijnt dan nog wel eens naar de keywords te kijken. Met deze keywords zou je dan scherpe dingen kunnen doen 😉