Yahoo heeft de handdoek in de ring gegooid. Het bedrijf is niet langer op jacht naar marktaandeel van Google, maar is tevreden met wat het bedrijf nu aan het doen is. Wel staan er nieuwe initiatieven op stapel.
“We denken niet dat we veel marktaandeel van Google zullen afsnoepen”, laat chief financial officer Susan Decker in een interview weten. “Het is niet ons doel om nummer 1 te zijn in de zoekmarkt. Maar we willen wel ons marktaandeel houden.”
Deckers uitspraken onderstrepen maar weer eens hoe moeilijk het is voor Internetbedrijven om het op te nemen tegen Google in de webzoekindustrie. In november had Yahoo een marktaandeel van 19 procent, terwijl dat het jaar ervoor nog 27 procent was. Daar is echter de Aziatische markt niet bijgerekend, waar Yahoo volgens Decker een sterke positie heeft.
Analisten vragen zich af of het bedrijf wel serieus zaken doet. “Hoe onrealistisch ook, als bedrijf zou je toch altijd nummer 1 moeten willen zijn”, aldus Danny Sullivan van SearchEngineWatch.com, die de zoekindustrie in de gaten houdt.
Om toch nog wat omzet te genereren wil Yahoo de advertenties beter laten aansluiten bij zoektermen, waardoor mensen sneller op een link klinken. Het doel van Yahoo is nu om een goed totaalplatform voor marketing te zijn. Ondertussen ontvouwt Google ook op dat gebied zijn ambities.