Het aantal internetters dat gebruik maakt van een hotspot om draadloos te internetten is nog altijd laag. Het Britse internetmagazine Webuser liet Toshiba onderzoek doen naar het gebruik van hotspots in Engeland.
Van de 3300 ondervraagden gebruikte 11 procent wel eens een hotspot in hotels. Zeven procent gebruikte de hotspots in de trein en drie procent in horecagelegenheden
Een kwart van de laptopgebruikers met een wifi-verbinding gebruikt geen hotspots, omdat ze het te duur vinden. Eenvijfde maakt geen gebruik van hotspots vanwege veiligheidsoverwegingen.
Ik denk dat veel internetters wachten op een snelle en betaalbare vorm van mobiel internet.
De prijzen voor hotspots zijn te hoog en het businessmodel deugt niet. Er wordt gebruik gemaakt van een continue connecttijd. Je moet bijv. 30 minuten kopen. Als je 10 minuten online bent om je e-mail te controleren, dan gooi je 20 minuten weg. Plat gezegd word je getild.
Mobiele telefoon werkt met belminuten. Dat kan ook bij wifi in de vorm van connectminuten: je koopt een uur internetten en gebruikt op willekeurige tijdstippen een willekeurige hoeveelheid connectminuten.
Als ik 10 uur kan kopen en op willekeurige momenten een willekeurige tijd online kan zijn, dan (en pas dan) koop ik connecttijd in.